همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته پایه نهم

آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم

 

مقدمه:

در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمھوری اسلامی ایران و نظر به اهمیت، ضرورت و نقش راھنمایی و مشاوره تحصیلی در شناسایی و رشد ھمه جانبه استعدادھا، توانایی ھا و رغبت ھای دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم ، متناسب با نیاز حال و آینده کشور و نیز آماده سازی آنان برای انتخاب آگاھانه رشته هدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان انجام می گردد.

ـ دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش است؛ ھر یک از شاخه ھای این دوره دارای رشته ھایی خواھد بود که تنوع آنھا بر اساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می شود.

«آیین نامه ھدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم » به شرح زیر است:

تعریف:

فرآیند ارائه خدمات راھنمایی و مشاوره در انتخاب رشته پایه نهم به دانش آموزان، تا دانش آموزان ضمن آشنایی با استعدادھا، علایق، توانایی ھا و ویژگی ھای شخصیتی خویش، شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاھانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند


اھداف هدایت تحصیلی پایه نهم در فرایند انتخاب رشته پایه نهم:

1ـ شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی ھای شخصیتی دانش آموزان،

 ٢ـ کمک به انتخاب آگاھانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان،

 ٣ـ کمک به ھدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، براساس سیاست ھای توسعه ای کشور

ملاک ھا و عوامل موثر در هدایت تحصیلی پایه نهم :

ھدایت دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم به شاخه و رشته ھای تحصیلی براساس ملاک ھا و عوامل زیر انجام می شود

١ـ نظر دانش آموز در انتخاب رشته پایه نهم :

توجه به انتخاب و اولویت بندی دانش آموز از بین شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی مورد نظر در انتخاب رشته پای نهم ، به میزان ١٠ درصد از کل امتیاز

 ٢ـ نتایج عملکرد تحصیلی در انتخاب رشته پایه نهم :

بررسی نمرات دانش آموزان در تمام دروس دوره اول متوسطه، با ضرایب اختصاصی ھر یک از آنھا در رشته ھا و گروه ھای تحصیلی، به میزان ٣۵ درصد از کل امتیاز

 ٣ـ نتایج آزمون ھای مشاوره ای در انتخاب رشته پایه نهم :

نتایج آزمون ھای استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش ھای تحصیلی ـ شغلی دانش آموزان، به میزان ٣٠ درصد از کل امتیاز

 ۴ـ نظر معلمان در انتخاب رشته پایه نهم :

توجه به نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه در تعیین اولویت ھای انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان، به میزان ١٠درصد از کل امتیاز

 ۵ ـ نظر والدین در انتخاب رشته پایه نهم :

دریافت نظر والدین در انتخاب و اولویت بندی رشته فرزند خود، به میزان ۵ درصد از کل امتیاز

 ۶ ـ نظر مشاور هدایت تحصیلی پایه نهم :

بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه، نتایج آزمون ھا، نتایج عملکرد تحصیلی، مصاحبه و مشاوره با دانش آموزان و والدین آنان و توجه به نمره ھویت١ کسب شده، به میزان ١٠ درصد از کل امتیاز

 

سامانه انتخاب رشته تحصیلی

 

با توجه به ضرورت توزیع متوازن شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، متناسب با امکانات آموزشی و نیازھای شغلی در سطوح مختلف منطقه ای، استانی و کشوری، ثبت نام دانش آموزان در ھمه مدارس اعم از دولتی، غیر دولتی، ھیئت امنایی و خاص از قبیل استعداد ھای درخشان، استثنایی، شاھد، نمونه دولتی، وابسته، داوطلبان آزاد و... در شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، براساس مفاد این آیین نامه و در چارچوب سیاست ھای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش و با اولویت امتیاز کسب شده، انجام می شود.

چنانچه بنا به دلایل موجه، سوابق و عملکرد تحصیلی دانش آموزی، ناقص بوده یا در دسترس نباشد، سوابق و عملکرد پایه قبلی وی ملاک عمل خواھد بود.

برنامه ریزی و اجرا هدایت تحصیلی پایه نهم: به منظور برنامه ریزی، ھماھنگی و نظارت بر اجرای فرآیند ھدایت تحصیلی دانش آموزان، مبتنی بر سیاست ھا و خط مشی ھای مصوب توسعه متوازن شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، «شورای برنامه ریزی ھدایت تحصیلی» در سطح وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود. وظایف و ترکیب اعضای این شورا، توسط وزیر آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می شود.

زمان هدایت تحصیلی پایه نهم :

ھدایت تحصیلی به صورت فرآیندی با تشکیل پرونده مشاوره ای از دوره ابتدایی آغاز و با انجام مداخله ھای مشاوره ای، آموزشی و تربیتی تا پایان دوره دوم متوسطه، ادامه می یابد، لکن تا زمان استقرار نظام جامع ھدایت تحصیلی و استعدادیابی، ھدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نھم صورت می پذیرد.

نمونه برگ هدایت تحصیلی پایه نهم برای ھمه دانش آموزان صادر و پس از تأیید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه ھمان سال برای قبولی ھای خرداد و ھمزمان با اعلام نتایج شھریور ماه، برای قبولی ھای شھریور، در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.

 نمره ھویت، میزان تطابق و ھمبستگی حداقل ۶٠ درصد تمامی ملاک ھای هدایت تحصیلی پایه نهم در پیشنھاد اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی به دانش آموزان می باشد.

دانش آموزان در شاخه نظری، به «رشته تحصیلی» و در شاخه ھای فنی و حرفه ای و کار دانش، به «زمینه تحصیلی» ھدایت می شوند. انتخاب رشته و هدایت تحصیلی پایه نهم در شاخه ھای فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس شیوه نامه ای خواھد بود که وزارت آموزش و پرورش تھیه و ابلاغ می کند.

 

مسئولیت هدایت تحصیلی پایه نهم :

مسئولیت فرآیند برنامه ریزی و ھدایت تحصیلی دانش آموزان، بر عھده مشاور و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن و تأیید نھایی نمون برگ مربوط، بر عھده مدیـرمدرسه است و ھمه کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه ملزم به ھمکاری با آنان می باشند.

تغییر شاخه یا رشته تحصیلی در هدایت تحصیلی پایه نهم :

تغییر شاخه و رشته تحصیلی در پایان پایه دھم بلامانع است. ضوابط و مقررات آن به تصویب کمیسیون اساسنامه ھا و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

 

منبع (reference): شورای عالی آموزش و پرورش

  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • همراه تحصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی