همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته تجربی

www.hamrahetahsili.ir


شرایط انتخاب رشته تجربی ویژه داوطلبان کنکور سراسری


با توجه به کثرت تعداد داوطلبان آزمون سراسری در رشته تجربی در سال های اخیر و افزایش متقاضیان قبولی در رشته های علوم پزشکی در کنکور سراسری، انتخاب رشته تجربی یکی از مهمترین انتخاب رشته های کنکور سراسری می باشد. از آنجایی که ظرفیت رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، دارو سازی، دامپزشکی و رشته های پیراپزشکی در کشور پایین است و این رشته ها در دانشگاههایی مانند پیام نور و غیر انتفاعی وجود ندارد، لذا میزان رقابت برای قبولی در این رشته بسیار زیاد است. همراه انتخاب رشته مناسب برای قبولی در گروه تجربی بسیار مهم تلقی شده است. اطلاع از کلیه ظرفیت های رشته های مختلف در انتخاب رشته تجربی، اطلاع از سهمیه های مختلف کنکور، اطلاع از آینده تحصیلی رشته های مختلف گروه پزشکی و همچنین شرایط پذیرش در هر یک از رشته ها می تواند در امر انتخاب رشته تجربی بسیار کمک کننده باشد.

شرایط گزینش داوطلبان در دانشگاههای مختلف برای گروه تجربی

در کلیه رشته هایی که دارای گزینش روزانه می باشند تمام شرایط بومی گزینی مانند پذیرش ناحیه ای، قطبی و استانی و کشوری وجود دارد و بر طبق شرایط هر دانشگاه این سهمیه رعایت می شود. برای مثال در رشته های پر طرفدار پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی شرایط به این گونه است که 40% هر کد رشته محل به سهمیه آزاد اختصاص دارد و 60% باقیمانده آن به ظرفیت بومی بستگی دارد. در دوره های شبانه شرایط با دوره روزانه متفاوت بوده و طبق دفترچه انتخاب رشته تجربی، 80% ظرفیت رشته های شبانه به داوطلب بومی استانی اختصاص می یابد و 20% باقیمانده به داوطلبان آزاد تعلق دارد.
انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته تجربی

نحوه گزینش در دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی در انتخاب رشته تجربی

در کلیه رشته های دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی در انتخاب رشته تجربی گزینش داوطلبان بصورت پذیرش بومی ناحیه ای است.

پذیرش رشته های مختلف در ظرفیت های مازاد، خودگردان و مجازی در انتخاب رشته تجربی

در کلیه رشته های دانشگاهی در ظرفیت های مازاد، پردیس های خود گردان و رشته های مجازی پذیرش داوطلبان بصورت کشوری انجام می شود لذا هیچ گونه بومی گزینی در این نوع انتخاب رشته وجود نخواهد داشت.
نوع پذیرش بومی و یا کشوری در رشته های مختلف انتخاب رشته تجربی چگونه است؟
در ادامه به چند رشته پر طرفدار در کنکور تجربی اشاره میکنیم تا داوطلبا برای انتخاب رشته تجربی بتوانند انتخاب رشته مناسبی را انجام دهند.

رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی :

در انتخاب رشته تجربی پذیرش این مجموعه از رشته ها بصورت بومی ناحیه ای می باشد. بدین معنی که 40% ظرفیت این رشته ها به داوطلبان آزاد و 60% دیگر به داوطلبان یک ناحیه اختصاص دارد. داوطلبان می توانند برای اطلاع از استانهایی که در یک ناحیه وجود دارند جدول زیر را مشاهده نمایند.

 

ناحیه ها
استانهای مربوط به هر ناحیه
 ناحیه یک
تهران-البرز-زنجان-سمنان-قم-مرکزی-قزوین
ناحیه دو
آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی- اردبیل
ناحیه سه
اصفهان-چهارمحال و بختیاری-یزد
ناحیه چهار
سیستان و بلوچستان-کرمان
ناحیه پنج
بوشهر-فارس-کهگیلویه و بویراحمد-هرمزگان
ناحیه شش
کردستان-کرمانشاه-همدان
ناحیه هفت
ایلام-خوزستان و لرستان
ناحیه هشت
خراسان رضوی- خراسان شمالی-خراسان جنوبی
ناحیه نه
گلستان-گیلان و مازندران

 

پذیرش در رشته دامپزشکی در انتخاب رشته تجربی:

رشته دامپزشکی در کنکور سراسری دارای شرایط گزینش بومی قطبی است. بدین منظور که 40% ظرفیت این رشته به داوطلبان آزاد و 60% دیگر به داوطلبان یک قطب اختصاص می یابد. داوطلبان می توانند استانهای مربوط به هر قطب را در جدول زیر مشاهده نمایند.

 

قطب ها
استانهای مربوط به هر قطب
قطب یک
تهران-البرز-زنجان-سمنان-قم-مرکزی-قزوین- گلستان-گیلان و مازندران
قطب دو
سیستان و بلوچستان-کرمان- خراسان رضوی- خراسان شمالی-خراسان جنوبی
قطب سه
کردستان-کرمانشاه-همدان- آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی- اردبیل
قطب چهار
اصفهان-چهارمحال و بختیاری-یزد- ایلام-خوزستان و لرستان
قطب پنج
بوشهر-فارس-کهگیلویه و بویراحمد-هرمزگان

 

 

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در انتخاب رشته تجربی:

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی یکی از رشته هایی است که از طریق کنکور سراسری و بصورت گزینش کشوی از بین داوطلبان کنکور دارای استعداد درخشان دانشجو می پذیرد. این رشته تنها در دانشگاه تهران پذیرش در مقطع دکتری پیوسته را انجام می دهد. کسانی که دارنده مدال های المپیاد و یا رتبه های برتر کنکور باشند می توانند در این رشته پذیرش شوند که گزینش آنها بعد از مرحله مصاحبه خواهد بود.

شرایط پذیرش در رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری، مامائی، اتاق عمل و هوشبری در انتخاب رشته تجربی:

نحوه گزینش در رشته هایی مانند پرستاری، مامائی، هوشبری و اتاق عمل بصورت پذیرش بومی استانی می باشد. پذیرش در این رشته ها بدین صورت است که 20 % ظرفیت به داوطلبان سهمیه آزاد و 80 % آن به داوطلبان استان مربوطه تعلق میگیرد.

معرفی بازار کار در رشته های گروه تجربی و راهنمایی انتخاب رشته تجربی برای انتخاب رشته و دانشگاه:

در بین رشته های مختلف گروه علوم تجربی شرایط بازار کار بسیار متفاوت است. برای اینکه داوطلبان بتوانند انتخاب رشته مناسبی انجام دهند بایستی به بازار کار رشته های مختلف در کشورمان آگاهی داشته باشند و در کنار بازار کار رشته های تجربی، شرایط ادامه تحصیل در این رشته ها را به خوبی بررسی نمایند و به نوعی با آینده شغلی و اینده تحصیلی رشته های مختلف گروه تجربی آشنا شوند. در دفترچه انتخاب رشته تجربی داوطلبان می توانند لیست کلیه رشته های موجود در گروه علوم تجربی را ملاحظه نمایند و در مورد هر یک از رشته ها بعد از جستجو و تحقیق تصمیم گیری نمایند.
در انتخاب رشته تجربی این نکته در نظر داشته باشین که اکنون در کشورمان شرایط بازار کار در رشته های مرتبط با علوم پزشکی دارای شرایط مساعدتری برای تحصیل و کار می باشند. در این رشته ها بخش آموزش های تجربی و عملی سهم زیادی را دارند و داوطلبان بعد از طی دوران تحصیل سریع وارد بازار کار در محیط های مربوط به درمان و بالین جذب می شوند. از جمله این رشته ها می توان به رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، هوشبری و اتاق عمل، پرستاری و مامائی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و فیزیوتراپی و دیگر رشته های گروه پیراپزشکی اشاره کرد.
داوطلبان باید در مورد شرایط خانوادگی و شخصی بهترین تصمیم را بگیرند. اگر داوطلبی به زود بازده بودن یک رشته برای بازار کار فکر میکند بدون شک رشته های پیراپزشکی بهترین رشته ها هستند زیرا تمامی این دانشجویان این رشته ها بعد از فارغ التحصیل شدن می توانند در مراکز درمانی مختلف به کار مشغول شوند.

رشته های علوم پایه در انتخاب رشته تجربی

در رشته های علوم پایه مانند رشته های زیست شناسی، شیمی، زمین شناسی و ........ وضعیت بازار کار کمی با رشته های گروه علوم پزشکی متفاوت است. در این رشته ها داوطلبان نباید انتظار زود بازده بودن یک رشته را داشته باشند. در این رشته ها داوطلبان برای تثبیت شرایط خود در بازار کار نیاز به ادامه تحصیل می باشند تا اینکه بتوانند در مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و پژوهشگاهها مشغول به کار شوند. حتی این دسته از داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور شرایط خوبی را بدست آورند. زیرا معمولا رشته های علوم پایه در کشورمان دارای جایگاه مناسبی نبوده اما در کشور های اروپایی و امریکایی دارای شرایط خوبی می باشند. زیرا رشته های علوم پایه دارای نقش مهمی در تولید علم دارند و داوطلبانی که علاقه مند به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارند می توانند در این رشته ها به موفقت های زیادی دست یابند.

نحوه انتخاب رشته تجربی


با توجه به انتخاب رشته تجربی داوطلبان می توانند ابتدا برای ارزیابی شرایط انتخاب رشته خود عمل انتخاب رشته مجازی را انجام دهند و پس از اینکه از طریق سامانه انتخاب رشته لیست رشته های خود را گزینش کردند انتخاب رشته خود را نهایی کنند. حتما شرایط انتخاب رشته تجربی را بر اساس اطلاع از نحوه گزینش تمامی رشته ها انجام دهید و پس از آن در مورد بازار کار و آینده شغلی و آینده تحصیلی رشته های مختلف گروه تجربی با مشاور خود صحبت نمایید.
یکی از مهمترین نکاتی را که باید در انتخاب رشته خود مورد ازریابی قرار دهید، شناخت استعداد فردی خود رد رشته مورد نظر است. این استعداد و توانایی دارای نقش برجسته تری در انتخاب رشته تجربی نسبت به سایر رشته ها است. زیرا تحمل شرایط تحصیلی و شغلی در برخی از رشته های گروه تجربی بخصوص رشته های علوم پزشکی نیازمند شرایط خاصی است. اگر صرف نمره آزمون شما ملاک گزینش شما قرار بگیرد و به استعدادهای خودتان فکر نکنید نمی توانید انتخاب رشته خوبی را انجام دهید و بعد از مدتی نسبت به شرایط تحصیلی خود در رشته مورد نظرتان بدبین خواهید شد.

انتخاب رشته تجربی در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 

داوطلبان می توانند برای اطلاع از شرایط تحصیل در کلیه کد رشته محل های دفترچه انتخاب رشته تجربی با مشاوران مرکز همراه تحصیلی تماس بگیرند و در مورد کلیه رشته ها و دانشگاهه اطلاعات تکمیلی را کسب نمایند. مشاوران مرکز می توانند معرفی تمامی رشته ها را برای داوطلبان گرامی انجام دهند و شرایط ادامه تحصیل، رتبه بندی دانشگاهها و شرایط علمی رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد را برای شما شفاف تر نمایند.
  • ۹۷/۰۱/۳۱
  • همراه تحصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی