همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

۳۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نکات انتخاب رشته ارشد

انتخاب رشته ارشد در جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران


داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می توانند جهت انتخاب رشته اصولی و دقیق خود به مرکز مشاوره همراه تحصیلی واقع در جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نمایند.


مشاوره تحصیلی انتخاب رشته ارشد در موارد زیر:

1-شناخت گرایش های مختلف یک رشته به منظور آشنایی با آینده شغلی و تحصیلی آنها

2-بررسی ظرفیت های ادامه تحصیل یک رشته در داخل و خارج از کشور

3-شناخت ظرفیت ها و امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاههای مورد نظر

4-شناخت اساتید مختلف آن دانشگاه به منظور انتخاب اساتید مورد نظر برای انجام پایان نامه

5-آشنایی با رتبه بندی دانشگاههای مختلف در رشته های گوناگون


تلفن تماس: 66479520

آدرس سایت: www.hamrahetahsili.ir

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته ارشد

انتخاب رشته ارشد 

قبل از اینکه در مورد جزئیات انتخاب رشته ارشد صحبت کنیم نیاز است تا چند نکته کلی در مورد تحصیلات تکمیلی و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را بازگو نمائیم. زیرا اخیرا دید مثبتی نسبت به ادامه تحصیل در جامعه وجود ندارد و برای اینکه این دید اصلاح شود و در روند ادامه تحصیل شما داوطلبان انتخاب رشته ارشد مشکلی پیش نیاید لازم است که به این نکات توجه کنید.

نکات بسیار مهم در انتخاب رشته ارشد

نکته اول: قبل از فرایند انتخاب رشته حتما به آینده تحصیلی رشته ای که می خواهید آن را انتخاب کنید توجه نمایید. یعنی ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته خودتان را بررسی کنید و ببینید که آیا در رشته ای که می خواهید انتخاب کنید در مقطع دکتری نیز پذیرش مناسبی را در کشور دارد یا خیر. برای مثال ممکن است رشته ای در مقطع کارشناسی ارشد حدود 120 نفر پذیرش را داشته باشد اما در مقطع دکتری همان رشته 2 تا 5 نفر پذیرش داشته باشد. در نتیجه حتما به ادامه تحصیل در مقطع دکتری نیز توجه نمایید.

نکته دوم: در انتخاب رشته ارشد اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور را دارید بایستی دانشگاه هدف خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. بدین منظور باید شناخت مناسبی را از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظر خود بدست آورید. یعنی باید بررسی کنید که آیا اساتید و اعضاء هیئت علمی آن دانشگاه تا چه اندازه می توانند به گرفتن پذیرش شما در خارج از کشور در مقطع دکتری کمک نمایند. و باید سابقه علمی اساتید را به دقت بررسی نمایید و چاپ مقالات آنها و اعتبار علمی آنها را بطور کامل مورد توجه قرار دهید.

نکته سوم: در انتخاب رشته ارشد حتما امکانات آموزشی دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید. ممکن است دانشگاه مورد نظر شما در مجموع رتبه علمی مناسبی داشته باشد اما در رشته مورد نظر شما امکانات کافی را در اختیار دانشجویان قرار ندهد. لذا حتما به امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه مورد نظر خود توجه کنید.

رتبه بندی دانشگاههای مختلف در فرایند انتخاب رشته ارشد در مرکز مشاوره همراه تحصیلی 

 

نکته چهارم: قبل از انتخاب رشته ارشد حتما با دانشجویان آن رشته در دانشگاه مورد نظر خود مشورت کنید. این کار موجب می شود که تمامی نقاط ضعف و قوت آن واحد آموزشی حتی قبل از حضور در آنجا مطلع شوید. زیرا بهترین اشخاصی که می توانند در شناخت آن واحد آموزشی به شما کمک کنند دانشجویان آن دانشگاه هستند.

نکته پنجم: صرفا به نام کلی رشته توجه نکنید و سعی کنید فیلد پژوهشی اساتید را مورد بررسی قرار دهید. یعنی قبل از ورود به آن رشته حتما توجه کنید که اساتید دپارتمان آموزشی و پژوهشی مورد نظر شما روی چه موضوعاتی کار می کنند و اگر به موضوعات آنها علاقه ای ندارید آن دانشگاه را انتخاب نکنید زیرا در فرایند انجام پایان نامه مورد علاقه خودتان دچار مشکل خواهید شد.

نکته ششم: از آنجایی که متقاضیان انتخاب رشته ارشد قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند حتما باید به تقویت رزومه خود بعد از شروع دوره تحصیل خود فکر کنند. یکی از عوامل تاثیرگذار در تقویت رزومه دانشجویان قدرت مقاله نویسی اساتید مورد نظر می باشد. در نتیجه دانشگاهی را انتخاب کنید که اساتید آن در رشته مورد علاقه شما قدرت مقاله دهی بالایی دارند و می توانند در چاپ مقالات علمی در رشته مورد نظر شما کمک زیادی کنند.

برای انجام انتخاب رشته ارشد با این شماره تلفن تماس بگیرید.

021-66479520

 ادامه نکات در مورد انتخاب رشته ارشد

حالا که این نکات رو مورد توجه قرار دادید می تونید جزئیات رو در مورد انتخاب رشته ارشد بدونید. هرچند که نکات بالا از تمام جزئیاتی که در ادامه ذکر می شوند مهمتر هستند و اگر تنها نکات فوق رو مورد توجه قرار بدین قطعا موفق خواهید شد.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد هرساله در تابستان برگزار می شود. برای اینکه با فرایند انتخاب رشته ارشد آشنا شوید لازم است که سه نوع مختلف انتخاب رشته کارشناسی ارشد را لحاظ کنید و بسته به شرایط تحصیلی خودتان یکی از آنها را انتخاب کنید:

  • انتخاب رشته ارشد وزارت علوم
  • انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت
  • انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

با توجه به شرایط تحصیل متفاوت در هر یک از سه گروه انتخاب رشته کارشناسی ارشد داوطلبان بایستی واجد شرایط متفاوتی نیز باشند. اکنون به بررسی شرایط ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد در هر یک از گروههای فوق اشاره میکنیم.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم

در انتخاب رشته ارشد وزارت علوم داوطلبان پس از شرکت در گروه آموزشی مربوط به خود و اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد باید در فرایند انتخاب رشته شرکت نمایند. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم محدودیتی در رابطه انتخاب رشته وجود ندارد. این بدان معنی است که داوطلبان با تمامی مدارک کارشناسی از رشته های مختلف می توانند در هر رشته ای که علاقه دارند در کنکور ارشد شرکت نمایند. اما در انتخاب رشته وزارت بهداشت انتخاب رشته مورد نظر دارای محدودیت است و در هر رشته فقط رشته های خاصی می توانند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نمایند. برای مثال برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری فرد بایستی دارای مدرک کارشناسی پرستاری باشد و فردی که در مقطع کارشناسی در رشته زیست شناسی فارغ التحصیل شده است نمی تواند در ارشد پرستاری شرکت نماید.

اهمیت مطالعه دفترچه انتخاب رشته ارشد

یکی از مهمترین موارد در هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته ارشد می باشد. قبل از مطالعه کد رشته محل ها در دفترچه انتخاب رشته حتما موارد زیر را مطالعه نمایید:

روش گزینش در دفترچه انتخاب رشته ارشد

بر طبق روش گزینش در انتخاب رشته کارشناسی ارشد گزینش نهایی بر اساس 80% نمره کتبی آزمون و 20% معدل تراز شده کل دوره کارشناسی شما می باشد. منظور از معدل تراز شده ضریبی است که وزارت علوم برای هر دانشگاه در معدل کل شما اعمال می نماید.

رشته های بورسیه در انتخاب رشته ارشد

داوطلبانی که تمایل به انتخاب رشته های دارای بورسیه هستند می توانند حداکثر 2 کد رشته محل از رشته های دارای بورسیه را انتخاب نمایند.

توجه به شیوه های آموزشی در دانشگاههای موجود در انتخاب رشته ارشد

در دانشگاهها دو نوع سیستم آموزشی و پژوهشی و همچنین نوع آموزش محور وجود دارد که نوع دوم یعنی آموزش محور از اهمیت کمتری برخوردار است.

بررسی دقیق اطلاعات کارنامه نتایج اولیه داوطلب

پس از اعلام نتایج اولیه داوطلبان بایستی رتبه های مختلف در زیرگروه های مختلف را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به آمار قبولی های سال های گذشته اقدام به انتخاب رشته نمایند. در مرکز مشاوره همراه تحصیلی اطلاعات دقیقی از آمار قبولی های سال های گذشته به منظور انتخاب رشته بهتر در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. حتما در هنگام انتخاب رشته به نکات مهمی که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شده است توجه نمایید.

زمان ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم:

ثبت نام کارشناسی ارشد وزارت علوم در اواسط آذر ماه هر سال انجام می شود. سپس در اوایل اردیبهشت ماه داوطلبان در آزمون ارشد شرکت کرده و اواخر خرداد ماه نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد اعلام می شود. پس از آن داوطلبان اقدام به انتخاب رشته ارشد می نمایند و درنهایت نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم در تاریخ شهریور ماه اعلام می شود.

سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته ارشد

طبق قانون اعطای تسهیلات به ایثارگران و رزمندگان در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد جانبازان 25% و بالاتر از آن و همچنین شهدا و آزادگان دارای سهمیه 25% در هر کد رشته محل می باشند و جانبازان زیر 25% و همچنین رزمندگان دارای شش ماه سابقه جبهه دارای 5% از ظرفیت هر کد رشته محل می باشند.

سهمیه برگزیدگان علمی در انتخاب رشته ارشد:

برگزیدگان علمی که دارای شرایط زیر باشند می توانند از سهمیه حضور در دانشگاه به شرط حضور در آزمون و کسب 90% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آن کد رشته در انتخاب رشته کارشناسی ارشد استفاده نمایند:

  • برگزیدگان رتبه های 1 تا 15 مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی
  • دانشجویان نمونه کشوری با تایید سازمان امور دانشجویان وزارت علوم
  • رتبه های اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی با مشارکت حداقل 50%
  • دانشجویان رتبه یک در بین ورودی های خود در دانشگاه

در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم داوطلبان مجازند تا در دو کد رشته امتحانی شرکت نمایند. یکی از این کد رشته ها به عنوان رشته اصلی و دیگری به عنوان رشته شناور خواهد بود. داوطلبان می توانند بر اساس رتبه بدست آمده در هر کدام از رشته ها کار انتخاب رشته ارشد را بطور جداگانه انجام دهند. در تصویر زیر شما می توانید جدول رشته های شناور را نیز ببینید و در کنار رشته اصلی امتحانی خود در کنکور کارشناسی ارشد این رشته ها را نیز امتحان دهید.

رشته های شناور ارشد

داوطلبان به این نکته توجه داشته باشند که در فرایند انتخاب رشته ارشد شما باید شناخت مناسبی را از دانشگاههای هدف خود بدست آورید. زیرا در بخش تحصیلات تکمیلی نقش پروژه های عملی و پایان نامه پررنگ می شوند و داوطلبان نیاز به اساتید و امکانات آموزشی متفاوت تری را نسبت به مقطع کارشناسی حس می کنند.

توجه به گرایش های مختلف در کنکور کارشناسی ارشد در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

در انتخاب رشته کنکور سراسری تفاوت میان گرایش های مختلف تاثیر زیادی را در انتخاب رشته فرد نمی گذارد اما در مقطع کارشناسی ارشد شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد شما بایستی هر کدام از گرایش ها را با دقت زیاد انتخاب نمایید زیرا در ادامه تحصیل شما در مقطع دکتری تاثیر زیادی می گذارد و همچنین پایان نامه های آنها نیز در حوزه های مختلفی انجام می شود که بایستی داوطلبان به نوع فیلد کاری و تحقیقاتی رشته های خود توجه ویژه ای داشته باشند. در انتخاب رشته ارشد دانشجویان دقت نمایند که صرفا با نام رشته ها نمی توان در رشته ای موفق شد. داوطلب باید درک درستی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مقصد و همچنین درک درستی از امکانات آموزشی و پژوهشی آن دانشگاه داشته باشند.

انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که در مرداد ماه برگزار می شود داوطلبانی که در تاریخ تیر ماه در آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت کرده اند بایستی بر اساس رتبه بدست آمده در کنکور کارشناسی ارشد انتخاب رشته نمایند.

مجموعه های امتحانی مختلفی در کنکور ارشد وزارت بهداشت وجود دارد که داوطلبان بر اساس رشته مورد نظر کارشناسی خود که باید به رشته ارشد مرتبط باشد در آن شرکت می کنند. قبل از فرایند ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که در تاریخ بهمن ماه برگزار می شود داوطلبان بایستی از لیست رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت مطلع شوند. در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت داوطلبان جدولی را با نام لیست رشته های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت ملاحظه میکنند که بر اساس آن می توانند رشته هایی را که نام رشته کارشناسی آنها در بخش لیست رشته های مجاز وجود دارد را انتخاب کرده و سپس منابع آزمون ارشد وزارت بهداشت را نیز ببینند.

لیست رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته های مختلف محدود بوده و داوطلبان با توجه به رشته کارشناسی خود بیشتر از چند رشته را نمیتوانند برای ثبت نام در کنکور انتخاب نمایند.

به عنوان مثال در رشته آموزش بهداشت که در تصویر پایین آمده است می توانید لیست رشته های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد را ملاحظه نمایید. در این جدول در قسمت مدارک مورد پذیرش می توانید لیست رشته های مجاز به شرکت در کنکور ارشد آموزش بهداشت را ببینید.

ارشد وزارت بهداشت

داوطلبان آزمون ارشد وزارت بهداشت و دارای مدرک کارشناسی رشته های پیراپزشکی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی هستند برای شرکت در آزمون دارای محدودیت هستند. محدودیت این دسته افراد از این بابت است که این افراد قبل از گذراندن طرح نیروی انسانی خود تنها یکبار حق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت را دارند. همان طور که در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت ذکر شده است این یکبار می تواند در حین تحصیل و یا در دوران یکساله بعد از فارغ التحصیلی باشد. اما رشته هایی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی نباشند بدون محدودیت می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

رشته هایی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی هستند شامل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فوریت های پزشکی، پرستاری دندانپزشکی و بهداشت دهان می باشند.

شرایط پذیرش در دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد رشته های وزارت بهداشت

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد و سراسری در رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت با یکدیگر ادغام شده اند لذا داوطلبان بعد از برگزاری کنکور ارشد وزارت بهداشت و اعلام نتایج در انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت می توانند هر دو گروه دانشگاهی سراسری و آزاد را انتخاب نمایند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد هدفمند در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد دو نوع پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد پذیرش استعدادهای درخشان بصورت پذیرش بدون آزمون انجام می شود. در این نوع از پذیرش حداقل معدل 16 دوره کارشناسی برای رشته های غیر علوم انسانی و حداقل معدل 17 برای رشته های علوم انسانی ملاک قرار میگیرد و 10% ظرفیت هر کد رشته محل به پذیرش استعدادهای درخشان بدون آزمون اختصاص می یابد.

داوطلبان می توانند جدول کد رشته محل هایی را که دارای ظرفیت پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد از طریق استعدادهای درخشان می باشند را از طریق دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دریافت نمایند و نسبت به انتخاب رشته و ثبت نام اقدام کنند.

کلیه متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد می توانند برای انتخاب رشته ارشد با مشاورین همراه تحصیلی تماس بگیرند و از اخرین تغییرات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مطلع شوند.

نکاتی را که داوطلبان بایستی در هنگام انتخاب رشته ارشد به آن توجه نمایند:

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از مهمترین مسائل شناخت درست از اساتید دانشگاه منتخب خود است. با توجه به اینکه در مقطع کارشناسی ارشد فرایند انجام پایان نامه تحقیقاتی و همچنین نوشتن مقالات علمی دارای اهمیت زیادی است، لذا فردی که در انتخاب رشته ارشد دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کند باید به خوبی به امکانات آموزشی و پژوهشی آن دانشگاه در رشته خود توجه نماید و صرفا با نام و رتبه دانشگاه فرایند انتخاب رشته را انجام ندهد. 

برای مثال ممکن است که دانشگاهی دارای رتبه بندی مناسبی در رتبه بندی کلی دانشگاهها باشد اما در رشته مورد نظر امکانات پژوهشی و یا آزمایشگاهی مناسبی نداشته باشد. در نتیجه توجه به امکانات مورد نظر در دانشگاه مقصد بسیار مهم است.

توجه به زمینه کاری اساتید در رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد

یکی از مهمترین مسائل در فرایند انتخاب رشته کارشناسی ارشد توجه به زمینه پژوهشی و علاقه علمی اساتید است که متاسفانه بسیاری از داوطلبان انتخاب رشته ارشد به این نکته توجه نمی کنند. فردی که وارد تحصیلات تکمیلی می شود باید توجه زیادی به زمینه علمی مورد علاقه خود کند زیرا این فرد می خواهد در این زمینه علمی خود به تحقیق و پژوهش بپردازد و اگر دانشگاهی را انتخاب کرده باشد که اساتید آن دانشگاه در این زمینه علمی مورد علاقه او تجربه ای نداشته باشند، آنگاه این فرد نمی تواند در زمینه علمی و پژوهشی مورد علاقه خود موفقیت زیادی را کسب نماید زیرا اساتید مورد نظر نمی توانند در آن زمینه راهنمای مناسبی برای او باشند.

لذا قبل از انتخاب رشته ارشد حتما از این نکته اطمینان حاصل کنید که آیا اساتید موجود در دانشگاه مورد نظر شما آشنایی با زمینه مورد علاقه شما دارند یا خیر.

توجه به چاپ مقالات علمی در انتخاب دانشگاه 

در راستای انتخاب رشته کارشناسی ارشد فرد باید توجه ویژه ای به چاپ مقالات علمی در دوره کارشناسی ارشد داشته باشد. با توجه به اینکه فرد در زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد باید مقالات علمی مناسبی را برای تحصیل در مقطع دکتری در مجلات علمی معتبر چاپ نماید، لذا قبل از انتخاب رشته ارشد باید از توانایی اساتید حاضر در دانشگاه مورد نظر خود در چاپ مقاله اطمینان حاصل نماید. 

برای این کار فرد می تواند در پایگاههای علمی معتبر مانند Google Scholar و یا Scopus با تعداد مقالات علمی اساتید و میزان تاثیرگذاری این مقالات آشنا شود. به این ترتیب فرد می تواند متوجه شود که آیا این اساتید در سال چه تعداد مقاله و در چه ژورنال ها و با چه کیفیتی چاپ می کنند. اینگونه شما داوطلبان عزیز انتخاب رشته ارشد می توانید به راحتی قبل از انتخاب رشته استاد و دانشگاه مورد نظر خود را با توجه به علاقه علمی خود انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب رشته و قبولی در رشته مورد نظر خود نیز باید اطلاعات کافی را در زمینه چگونگی انجام پروژه تحقیقاتی و پایان نامه و چاپ مقاله نیز بدست آورید که برای این امر نیز می توانید با مرکز مشاوره همراه تحصیلی تماس بگیرید و از نظرات اساتید و مشاوران مرکز که در زمینه تحصیلات تکمیلی سابقه بسیار درخشانی را دارند استفاده نمایید.

همچنین داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد می توانند برای معرفی تمامی رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین شناخت پتانسیل های دانشگاههای پذیرنده در مقطع کارشناسی ارشد با مشاورین همراه تحصیلی مشورت نمایند و انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را با اطمینان بیشتری به انجام برسانند.
  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

msrt

آزمون MSRT

معرفی آزمون msrt

آزمون MSRT یکی از آزمون های زبان است که در داخل کشور برگزار می شود و همانند آزمون MHLE اعتبار بین المللی ندارد و فقط برای دانشگاههای داخل کشور به منظور ورود به رشته های دکتری تخصصی وزارت بهداشت و یا ارائه مدرک زبان برای دانشجویان دکتری وزارت علوم مورد نیاز است. همچنین آزمون MSRT برای داوطلبان آزمون لیسانس به پزشکی نیز به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مورد قبول می باشد. داوطلبان می توانند برای ثبت نام این آزمون به نشانی اینترنتی http://msrt-exam.saorg.ir/ مراجعه نمایند و نسبت به ثبت نام خود در تاریخ های اعلام شده توسط سازمان امور دانشجویان اقدام نمایند.

ساختار این آزمون بسیار شبیه آزمون MHLE می باشد و از 100 سوال تستی بدون نمره منفی تشکیل شده است و از سه بخش reading، structure و listening تشکیل شده است با این تفاوت که تعداد سوالات در قسمت شنیداری و استراکچر هر کدام 30 سوال و در قسمت reading و واژگان 40 سوال موجود است. در این آزمون نیز معمولا برای پذیرش در آزمون دکتری تخصصی و همچنین آزمون لیسانس به پزشکی حداقل نمره 50 مورد نیاز است.

در این آزمون از موضوعات مختلف زبان عمومی سوال مطرح می شود که این موضوعات می تواند به علوم زمین، فضا، زیست شناسی و …….. مربوط باشد. این آزمون نیز همانند آزمون MHLE بصورت کاغذی برگزار می شود  و حدود 10 نوبت در سال برگزار می شود که داوطلبان می توانند با مراجعه به وبسایت آن که در بالا ذکر شده است از شهرهای محل برگزاری و تاریخ های دقیق آن مطلع شوند. در نتیجه مهمترین نکته در موفقیت در آزمون msrt افزایش دامنه لغات در زبان عمومی می باشد.

شرایط شرکت در آزمون MSRT/MCHE چیست؟

آزمون MSRT/MCHE  در 10 تاریخ اعلام شده جهت انتخاب خدمت داوطلبین برگزار می گردد و با توجه به اینکه برگزاری آزمون دارای شرایط خاصی(سیستم صوتی و ..) می باشد لذا امکان افزایش وسعت سالن و تعداد صندلی تابع ضوابط کنترلی و کیفی مربوطه است؛ به همین دلیل در صورت تکمیل ظرفیت، امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد.

در آزمون MSRT/MCHE حد نصاب نمره قبولی 70 می باشد و برای شرکت در این آزمون  محدودیتی اعمال نگردیده است اما فردی که نمره ی بالای 75 آورده باشد تا یکسال اجازه شرکت در آزمون را ندارد.

آزمون MSRT/MCHE  شامل 100 سوال می باشد که این قسمت همانند آزمون MHLE از 30 سوال شنیداری (زمان پاسخگویی بعد از اتمام cd که معمولا” بین 30 تا 35 دقیقه می باشد) ، 30 سوال گرامر(زمان پاسخگویی 20 دقیقه) و 40 سوال درک مطلب (زمان پاسخگویی55 دقیقه ).ضمنا” دفترچه سوالات یک مرحله توزیع می شود .

چگونه میتوان در آزمون MSRT/MCHE  ثبت نام کرد؟

جهت ثبت نام آزمون MSRT/MCHE  ،ابتدا آزمون را رزرو نمایید سپس در مدت زمانی 12 ساعت بایستی هزینه آزمون یه صورت الکترونیکی انجام گیرد. بعد از پرداخت ،سامانه به شما پیغام ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و همچنین کد پی گیری ثبت نام شما را نشان می دهد که کد فوق و تاریخ آزمون در پرو فایلتان در آیکون ثبت نام آزمونهای انجام شده درج می شود در غیراین صورت پول کسر شده به حساب شما باز می گردد.

بعد از تکمیل پروفایل هنگام ثبت نام، در زمان اعلام شده که معمولا سه روز قبل از آزمون کارت ورود به جلسه را می توان از این قسمت دریافت کنید.

هزینه ثبت نام آزمون MSRT چقدر است؟

هزینه ثبت نام این آزمون همانند آزمون mhle مبلغ 60 هزار تومان می باشد. 

کارت را باید از داخل پرو فایلتان قسمت دریافت کارت دریافت نمائید. زمان دریافت کارت معمولا سه روز مانده به آزمون( روز سه شنبه ) MSRT/MCHEمی باشد. متاسفانه بعد از ثبت نام در آزمون MSRT/MCHE نمی توان از آن انصراف داد اما میتوان 14 روز قبل از برگزاری هر آزمون در قسمت پروفایل درخواست تغییر تاریخ بدهند. قایل یه ذکر است انتقال آزمون فقط برای ماه بعد و در همان سال جاری امکان پذیر می باشد و نکته دیگر اینکه جواب اشتباه و یا انتخاب دو گزینه نمره منفی ندارد.

روز آزمون ساعت 9:15 صبح می باشد که توصیه می شود یک ساعت قبل از آزمون MSRT/MCHE  در مرکز برگزاری آزمون حضور داشته باشید که حدود ساعت 8 الی 9 می باشد زیرا بعد از آن اجازه ورود به داوطلبین داده نمی شود.

توجه داشته باشید روز آزمون MSRT/MCHE   داشتن کارت ملی ،کارت ورود به آزمون الزامیست و از بردن تلفن همراه، کیف ،کتاب و ساعت هوشمند خودداری فرمایید.

زمان اعلام نتایج آزمون msrt

یک هفته بعد از برگزاری آزمون ام اس آر تی نتایج اعلام و بعد از آن کارنامه در قسمت پروفایل قابل مشاهده و چاپ می باشد. پس ازدریافت کارنامه آنرا به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ارائه نموده و دانشگاهها می توانند طبق بخشنامه شماره 42/1/197899 مورخ 30/2/1393 اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خارج با شماره بارکد(15 رقمی)نمونه کد رهگیری : http://msrt-exam.saorg.ir/Verify/111111111111111 که در انتهای کارنامه درج گردیده است از طریق سامانه آزمون زبان قسمت صحت کارنامه تائیدیه نتیجه شما را مشاهده نمایند.

در صورتیکه تخلف داوطلب مانند فرستادن فرد دیگری بجای خود و جعل کردن مدارک هویتی  (حتی پس از برگزاری آزمون ودریافت مدرک ) اثبات گردد، شخص متخلف به مدت 2 تا 10 سال از شرکت محروم می گردد و این گروه از متخلفان برای صدور احکام قضائی به مراجع قضائی معرفی می‌گردند.

داوطلبان آزمون MSRT می توانند برای اطلاع از منابع آزمون MSRT و نحوه برنامه ریزی و موفقیت در آزمون MSRT با مشاوران مرکز همراه تحصیلی تماس حاصل نمایند و از تجارب نفرات قبول شده در این آزمون بهره مند شوند.

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

پزشکی بدون کنکور

پزشکی بدون کنکور

آیا شرایط ورود به رشته های پزشکی بدون کنکور وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید چندین مورد را مورد بررسی قرار دهیم.

در مرحله اول باید رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور را از رشته های پزشکی بدون کنکور جدا کنیم زیرا در اکثر مواقع رشته های پیراپزشکی نیز جزء رشته های علوم پزشکی طبقه بندی می شوند در نتیجه پزشکی بدون کنکور از پیراپزشکی بدون کنکور کاملا جداست.

پزشکی بدون کنکور وجود دارد؟

پذیرش در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارای شرایط پذشر بدون کنکور نمی باشد و تنها راه ورود به این رشته ها شرکت در آزمون سراسری است. علت نبود پذیرش پزشکی بدون کنکور وجود رقابت بسیار بالا در رشته های پزشکی برای ورود به دانشگاه است که در نتیجه آن پذیرش در این رشته ها به آزمون سراسری وابسته بوده و دارای شرایط پزشکی بدون کنکور نمی باشد.

آیا تنها راه پذیرش در رشته پزشکی کنکور سراسری است؟

خیر. علاوه بر کنکور سراسری داوطلبان می توانند از راه آزمون دیگری با نام آزمون لیسانس به پزشکی نیز وارد رشته پزشکی شوند. برخی افراد این شرایط را نوعی شرایط پزشکی بدون کنکور می نامند در صورتی که اینگونه نیست. اگر چه داوطلبان برای ورود به رشته پزشکی از مقطع کارشناسی نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارند اما این افراد بایستی در آزمون دیگیری بنام آزمون لیسانس به پزشکی شرکت نمایند که این آزمون توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود. برای مطالعه شرایط کامل این آزمون بر روی آزمون لیسانس به پزشکی کلیک نمایید.

شرایط پذیرش در رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور چگونه است؟

در رشته های پیراپزشکی نیز شرایط پذیر پذیرش بدون کنکور وجود ندارد اما در برخی سالها در برخی از دانشگاههای مناطق محروم پذیرش رشته های بدون کنکور علوم پزشکی انجام می شود که این کار با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی مختلف در شهرستان ها می باشد. مانند پذیرش پرستاری بدون کنکور .

آیا ورود به رشته های علوم پزشکی بدون کنکور دارای شرایط است؟

بله برای ورود به این دوره ها نیز داوطلبان بایستی دارای یکسری شرایط خاص باشند که از جمله این شرایط می توان به شرط سنی و اینکه فرد قبلا در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده باشد اشاره کرد.

لازم به ذکر است که پذیرش در این رشته های بدون کنکور علوم پزشکی صرفا در مقطع کاردانی انجام می شود و پذیرش در مقطع کارشناسی وجود ندارد. همچنین متقاضیان به خاطر داشته باشند که این نوع پذیرش هر ساله در تمام دانشگاههای علوم پزشکی انجام نمی شود و تنها در برخی سالها این نوع پذیرش در برخی دانشگاهها آن هم در مناطق محروم انجام می شود.

متقاضیان ورود به رشته های بدون کنکور علوم پزشکی  می توانند از طریق تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از زمان ثبت نام رشته های بدون کنکور علوم پزشکی و شرایط ورود به این رشته ها مطلع شوند. 

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

دکتر وزارت بهداشت

شرایط آزمون دکتری وزارت بهداشت

شرایط اختصاصی آزمون دکتری وزارت بهداشت:

  • دارا بودن دانشنامه ی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) مرتبط یا دکتری پزشکی حرفهای (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی)

توجه :دانشجویان ترم آخر میتوانند گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ 31/6/97 را ارائه نماید.

  • در صورتی که دانشجوی ترم آخر به هر دلیلی تا تاریخ 31/6/97 فارق التحصیل نشود پس از اعلام نتایج قبولی او بی اعتبار بوده و از شرکت در آزمون دکتری پزشکی سال آینده نیز محروم خواهد شد.

تبصره: دارندگان مدارک معادل کارشناسی ارشد مجاز به شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت نیستند.

  • داوطلبان برای شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت صرفا مجاز به انتخاب یکی از دوره های دکتری پزشکی تخصصی یا پژوهشی می باشد که در فرم ثبت نام باید نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام نماید.
  • دانشجویان ترم آخر کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی با ارائهی گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ 31/6/97 مجاز به شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت هستند.
  • داوطلبان حداکثر مجاز به ثبت نام در دو مجموعه یا رشته (با رعایت مدارک مورد پذیرش آن رشته)هستند
  • پذیرفته شدگان آزمون دکتری وزارت بهداشت تخصصی در سال تحصیلی 97-96 که در دانشگاه ثبت نام نکرده اند یا انصراف داده اند مجاز به شرکت در آزمون دکتری پزشکی نیستند. در غیر این صورت، مسئولیت عواقب بعدی بر عهدهی داوطلب خواهد بود لازم به ذکر است این محرومیت شامل پذیرفته شدگان شهریه پرداز نمی شود.
  • داوطلبان میتوانند قبل از شروع و یا پایان طرح نیروی انسانی در آزمون دکتری وزارت بهداشت شرکت کنند و در صورتی که در حین انجام طرح نیروی انسانی در آزمون دکتری وزارت بهداشت قبول شوند امکان ترخیص ایشان برای ادامه ی تحصیل فراهم می شود.
  • دارا بودن یکی از مدارک زبان انگلیسی به شرح لیست زیردر آزمون دکتری وزارت بهداشت (مدارک خارج از این لیست مورد پذیرش نیست)

مدرک زبان مورد پذیرش در آزمون دکتری وزارت بهداشت به همراه حداقل نمره قابل قبول

توضیحات حداقل نمره نوع مدرک زبان

اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور

اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور

اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور

50

50

480

60

5

480

70

MHLE

MSRT

TOEFL (pBT)

TOEFL (iBT)

IELTS (academic)

TOLIMO

MELAB

لازم به ذکر است داوطلبانی که در امتحان زبان MHLE و MSRT نمرهی 45 الی 49 را کسب کرده باشند، در آزمون  دکتری پزشکی این دوره میتوانند ثبت نام نمایند؛ مشروط بر این که تا زمان امتحان جامع موفق به کسب نمره حد نصاب ( 50 ) شوند.

تبصره: برای ثبت نام در آزمون دکتری وزارت بهداشت  پژوهشی کسب حداقل های مندرج در جدول فوق الزامی بوده و بصورت مشروط قابل قبول نمی باشد.

مدارک زبان افرادی مورد پذیرش قرار میگیرد که تاریخ آزمون زبان آنان از تاریخ 20/11/94 تا تاریخ 20/12/ 96 باشد.

وضعیت وظیفه ی عمومی برای داوطلبان دکتری پزشکی 

داوطلبان مرد که در آزمون دکتری پزشکی پژوهشی و دکتری تخصصی(ph.D) رشته های علوم پایهی پزشکی، بهداشت و تخصصی داروسازی و دندانپزشکی سال1397 شرکت میکنند، لازم است هنگام پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت نام)، یکی از شرایط زیر را از لحاظ وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفهی عمومی دارا باشند، در غیر این صورت مجاز به ادامه ی تحصیل نخواهند بود

  • داشتن کارت پایان خدمت هوشمند
  • داشتن کارت معافیت دائم هوشمند(کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
  • واجدان شرایط معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری
  • متولدان نیمهی اول سال 1347 و قبل از آن به شرط این که تغییر سن نداده باشند
  • مشمولان دارای برگهی آماده به خدمت بدون غیبت که زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه، قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.

تبصره: افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی دانشگاه است، لازم است در تاریخ مقرر به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، جهت ادامه ی تحصیل ازخدمت  ترخیص خواهند شد در غیر این صورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود.

شرایط قابل قبول در وضعیت نظام وظیفه آقایان در زمان ثبت نام

  • دانشجویان سال آخر مقطع دکتری عمومی که تا تاریخ 31/6/97 در سنوات مجاز تحصیلی فارق التحصیل می شوند.
  • فارغ التحصیلان مقطع دکتری عمومی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغالتحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل تا زمان پذیرش در مقطع دکتری تخصصی بیش از یک سال سپری نشده باشد
  • داوطلبانی که مدت تحصیل آنان در دکتری عمومی بیش از سقف مجاز سنوات تحصیلی به طول انجامیده، شرایط استفاده از معافیت تحصیلی در مقطع بالاتر را ندارند
  • مشمولان غایب مجاز به ادامهی تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت و دکتری پزشکی و قبولی در دانشگاه، مجوز تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگ دانشجویان اخراجی دانشگاهها تا پایان خدمت دورهی ضرورت و یا اخذ معافیت دائم، شرایط استفاده از معافیت تحصیلی را نخواهند داشت.
  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

دفترچه انتخاب رشته ارشد

روش گزینش بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد

در دفترچه انتخاب رشته ارشد گزینش دانشجو در هر یک از رشته های امتحانی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته از بین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته می باشند، با توجه به نمره کل اکتسابی و اولویت کد رشته های انتخابی و نتیجه بررسی صلاحیت های عمومی مطابق ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

گزینش نهایی در کلیه رشته های تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته ارشد براساس 80 % نمره آزمون کتبی حاصل از تراز نمرات دروس در هر گرایش با توجه به ضرایب مربوط و 20 % معدل تراز شده انجام می گیرد. که این معدل تراز شده بر اساس نوع دانشگاه و رتبه آن ضریبی است که در معدل اعمال می شود.

 

انتخاب رشته ارشد

بورسیه و رشته های دارای شرایط خاص در دفترچه انتخاب رشته ارشد

متقاضیان بورسیه وزارتخانه ها، سازمان ها و یا مؤسسات آموزش عالی دارای شرایط خاص در هر یک از کد رشته های تحصیلی ، باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد و احراز حد نصاب نمره علمی لازم ، واجد شرایط و ضوابط اختصاصی وزارتخانه و یا سازمان و یا ارگان بورس دهنده و یا مؤسسه آموزش عالی دارای شرایط خاص نیز باشند.

در هر یک از کدرشته محل های انتخابی در دفترچه انتخاب رشته ارشد ، بر اساس ظرفیت پذیرش دانشجوی بورسیه ارگان های مختلف و مؤسسا ت آموزش عالی دارای شرایط خاص ، با توجه به نمرات امتحانی در هر یک از کد رشته های انتخابی (حداکثر 2 کد رشته محل) ، فهرست اسامی معرفی شدگان در اینگونه کد رشته ها تا چند برابر ظرفیت به منظور شرکت در مصاحبه ، معاینه و سایر مراحل گزینش استخراج وتقریبا در هفته دوم تیرماه سال جاری سایت سازمان درج خواهد شد.

طبق دفترچه انتخاب رشته ارشد انتخاب کد رشته محل های تحصیلی دانشگاه های امام صادق و شاهد، از شرط محدودیت انتخاب دو کد محل بورسیه و یا دارای شرایط خاص مستثنی میباشد.

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به هیچیک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، بورس تحصیلی اعطاء نمی نماید.

شیوه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در دفترچه انتخاب رشته ارشد

شیوه آموزشی و پژوهشی در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

شیوه آموزشی و پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه می باشد. این شیوه تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می گرفت.

شیوه آموزش محور در دفترچه انتخاب رشته ارشد

تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده که گذراندن حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار الزامی است و در سایر موارد عیناً مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می باشد. طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر 2 سال مشتمل بر 4 نیمسال تحصیلی است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و در هر صورت مدت دوره در هر دو شیوه نباید از 5/2 سال تجاوز کند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران در دفترچه انتخاب رشته ارشد :

با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن، گزینش داوطلبان براساس این قانون صورت می گیرد. بر اساس این قانون 25 % از ظرفیت پذیرش به رزمندگان و ایثارگران انقلاب اسلامی، به شرط کسب حدنصاب علمی حداقل 70 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد است .

گزینش اتباع خارجی در دفترچه انتخاب رشته ارشد

کلیه اتباع غیرایرانی پذیرفته شده آزمون های کارشناسی ارشد در دوره های روزانه، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیات امنای دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا 80 % شهریه دوره های نوبت دوم می باشند.

شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دفترچه انتخاب رشته ارشد

به شرط کسب حدنصاب علمی حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل از این آیین نامه می توانند استفاده نمایند.

– برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی. – دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان. – رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، با مشارکت حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه. – دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناس ی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال دانش آموخته شده است.

– دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناس ی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

نکات مهم در دفترچه انتخاب رشته ارشد

1- سازمان سنجش موظف است حداکثر معادل 10 درصد در هر کدرشته محل تحصیلی دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط آیین نامه استعداد درخشان اختصاص دهد.

2- تاکید می شود حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته هشت نیمسال و برای دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال می باشد. ضمناً به لحاظ میانگین کل، داوطلب باید حائز بالاترین میانگین در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی موسسه محل تحصیل خود باشد.

3- دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظفند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین فارغ التحصیلان رتبه اول کلیه رشته های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر تا یکسال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نمایند. افراد مشمول این آیین نامه مجازند حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی و صرفاً برای یک بار از تسهیلات آن بهره مند شوند.

4- دانشجویان مقطع کارشناسی در کلیه دوره ها چنانچه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور وارد دور ه های فوق شده باشند،می توانند از تسهیلات رتبه اولی بهره مند شوند.

5- دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی غیر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

6- آن دسته از دانشجویان رتبه اول دوره کارشناسی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نیستند، نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

7- هر یک از فارغ التحصیلان رتبه اول، در گزینش نهایی ابتدا در هر یک از اولویت های انتخابی با سهمیه ثبت نامی و در صورت عدم قبولی، در امتیاز رتبه اول گزینش می شوند . بدیهی است چنانچه داوطلبی در اولویت اول در سهمیه ثبت نامی پذیرفته نشود و با امتیاز رتبه اول پذیرفته شود، اولویتهای بعدی او بررسی نخواهد

8- افرادی که با توجه به امتیاز رتبه اول پذیرفته نشوند، ادامه تحصیل آنان همانند سایر داوطلبان و از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات بعد میسر خواهد بود.

افراد علاقه مند به شرکت در گزینش رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

در این ردیف، برای آن دسته از داوطلبانی که علاقه مندی خود را به رشته های تحصیلی در دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی به هنگام ثبت نام در تقاضانامه اینترنتی اعلام نموده اند، کلمه درج شده است خیر و برای سایر داوطلبان کلمه بلی .

معدل مؤثر در دفترچه انتخاب رشته ارشد

در این ردیف، بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی، با توجه به اختلاف سطح علمی دانشگاه ها، معدل داوطلبان بر اساس رشته، دانشگاه و نمره علمی تراز شده است و به عنوان معدل مؤثر درج شده است. نمره های خام هر درس به صورت درصدی درج گردیده و این نمرات در هر درس نشانگر آن است که داوطلب چند درصد از نمره یک آزمون را بدست آورده است.

کدرشته های امتحانی دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین بالای جداول کدرشته محل های تحصیلی، در دفترچه انتخاب رشته ارشد درج شده است. نمره کل بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد عبارت است از نمره کل داوطلب بر اساس 80 % نمره علمی حاصل از آزمون اختصاصی که با ضرایب مربوط برای هر کد ضریب در رشته هایی که دارای چند گرایش می باشند محاسبه شده و 20 % معدل مؤثر مقطع کارشناسی اعمال شده است .

رتبه کل داوطلب بدون سهمیه در دفترچه انتخاب رشته ارشد در این ستون، رتبه داوطلب در بین کلیه شرکت کنندگان رشته امتحانی در هر کدضریب، بدون در نظر گرفتن سهمیه درج گردیده است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در رشته های دوره روزانه در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

در این ستون، آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه درج گردیده است.

رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیرروزانه در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

در این ستون، رتبه داوطلب در سهمیه و در بین علاقمندان به رشته های تحصیلی غیرروزانه، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه مربوط درج گردیده است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیرروزانه در دفترچه انتخاب رشته ارشد

در این ستون، آخرین رتبه مجاز برای رشته های تحصیلی غیرروزانه، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه مربوط درج گردیده است.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد آن دسته از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که علاقمند به انتخاب رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی هستند ، می بایست پس از اعلام نتایج اولیه آزمون به سایت azmoon.org مراجعه نمایند و بر اساس کد دسترسی که در کارنامه آنها درج شده است اقدام به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد نمایند.

انتخاب رشته ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

فرم اینترنتی انتخاب رشته های تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

دوره های روزانه و یا دوره های غیرروزانه مجاز به انتخاب رشته می باشند، قابل رؤیت می باشد ، لذا داوطلبان لازم است برای ورود به سایت انتخاب رشته از دو روش ورود شماره پرونده و کدپیگیری ثبت نام. شماره پرونده، شماره داوطلب و کد ملی، نسبت به ثبت کدرشته محل های انتخابی و تکمیل فرم مذکور، اقدام نمایند.

منظور از دوره های غیرروزانه ؛ دوره های نوبت دوم یا شبانه، مجازی، پردیس خودگردان، مشترک و دانشگاه پیام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی می باشد.

تذکرات مهم:

1- نظر به اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در حیطه وظایف سازمان سنجش آموزش کشور نبوده و هیچگونه اقدامی نیز از سوی این سازمان میسر نمی باشد به داوطلبان تأکید می گردد به هنگام انتخاب رشته خود دقت لازم را بعمل آورند.

2- به داوطلبان توصیه می گردد قبل از اقدام به انتخاب رشته های تحصیلی در اینترنت، کد رشته محل های انتخابی خود را به ترتیب علاقه مرتب نمایند.

3- رعایت شرایط و ضوابط در رشته هایی که دارای شرایط و ضوابط خاصی بوده و این شرایط در دفترچه های راهنما و یا اطلاعیه های این سازمان به اطلاع داوطلبان رسیده است، به عهده داوطلبان می باشد و چنانچه داوطلبان فاقد شرایط، نسبت به انتخاب اینگونه رشته ها مبادرت نموده و در آنها قبول شوند، کلیه تبعات ناشی از آن صرفاً متوجه خود این داوطلبان بوده و مسئولیتی به عهده این سازمان نخواهد بود.

4- کد محل های انتخابی مندرج در فرم انتخاب رشته های تحصیلی اینترنتی پس از تکمیل و تأیید نهایی و اتمام مهلت ویرایش به هیچ عنوان قابل تغییر و یا تعویض نیست.

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

ارشد دانشگاه آزاد

دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد نتایج اولیه وضعیت دانشجویان از نظر بار علمی به صورت کارنامه و یا براساس نمره کل و رتبه آنان با توجه به سهمیه و کد رشته امتحانی که دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شرکت نموده است توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد. به منظور شرکت داوطلبان علاقمند به پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی کد دسترسی انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توسط سازمان سنجش آموزش کشور در کارنامه اعلام شده و نتایج اولیه درج شده است و دانشجویان براساس این کد دسترسی می توانند نسبت به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

کلیه دانشجویان مجاز به انتخاب رشته ضرورت دارد با توجه به نتایج مندرج شده در کارنامه صادر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و با مراجعه به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org  و ضمن مطالعه دفترچه راهنما نسبت به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل متناسب با کد مجموعه امتحانی خود اقدام نمایند.

 

راهنمای انتخاب رشته ارشد

 

انتخاب کد رشته امتحانی دوم در دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اول در کد رشته امتحانی دوم نیز ثبت نام و در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شرکت نموده اند میتوانند رشته محلهای متناسب با کد رشته امتحانی دوم خود را براساس اولویت موردنظر در میان 100 رشته محل انتخابی درج نمایند.

داوطلبان لازم است کارت اعتباری انتخاب رشته به مبلغ 400000 ریال را از طریق سامانه فوق خریداری نمایند و با توجه به این که پس از خریداری کارت اعتباری ثبت نام امکان باز پس گیری آن وجود ندارد لذا به داوطلبان اکیداً توصیه می شود پس از آگاهی از شرایط و ضوابط انتخاب رشته نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام نمایند.

عدم مراجعه به سامانه به منظور انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد در موعد مقرر و مطابق اطلاعیه های صادره به منزله انصراف از پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی بوده و پس از انقضای مهلت مقرر امکان انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

پذیرش نهایی داوطلبان در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

پس از پایان مهلت معین برای انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد، نتایج نهایی داوطلبان شرکت کننده توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

 شرایط و نحوه ثبت نام در انتخاب رشته ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد ناپیوسته(استعداد های درخشان):

کلیه واجدین شرایط درخواست کننده سهمیه استعداد درخشان در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد شامل استعدادهای برتر و فارغ التحصیلان ممتاز براساس حداقل معدل 16 برای رشته های غیر علوم انسانی و 17 برای رشته های علوم انسانی و سایر شرایط درج شده در شیوه نامه اجرایی براساس امتیازات حاصل از معدل و سایر شاخص های مرتبط ارزیابی و براساس ظرفیت 10 درصدی برای هر یک از رشته محل های انتخابی گزینش علمی خواهند شد.

پذیرش دانشجویان واجد شرایط در هر سال تحصیلی تنها برای یک بار و فقط در همان سال در رشته همنام و متجانس امکان پذیر است.

ترم تابستانی و مرخصی بدون احتساب سنوات جزء نیمسال های تحصیلی محسوب نمی شوند مشروط به این که تعداد نیمسال های تحصیلی برای دوره کارشناسی پیوسته 8 نیمسال و برای دوره کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال بیشتر نشود.

دانشجویانی که طول مدت تحصیلشان به دلایلی خارج از اختیار خود(مانند بیماری، مأموریت والدین یا همسر، ازدواج و طلاق و یا به دلیل زایمان) حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیش از مدت مجاز این شیوه نامه شود در صورت تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

دیگر شرایط پذیرش بدون آزمون در دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

دانش آموختگان (کارشناسی ناپیوسته) رشته هایی که براساس سرفصل مصوب طول مدت تحصیل آنان حداقل 5 نیمسال تعریف شده باشد می توانند از مزایای این آئین نامه برخوردار شوند (این موضوع شامل دروس پیش نیاز دانشگاهی نمی شود و تنها سرفصل مصوب ملاک عمل خواهد بود) تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده مجاز نیست.

دانشجویانی که دارای دروس معادل سازی شده باشند، شامل پذیرش بدون آزمون در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد (استعدادهای درخشان) نمی شوند.

داوطلبان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بدون آزمون (استعدادهای درخشان)مجاز به انتخاب حداکثر 100 رشته/محل از یک مجموعه از جدول شماره یک این دفترچه راهنما می باشند.

داوطلبان پذیرش بدون آزمون(استعدادهای درخشان )در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته که مشمول خدمت وظیفه عمومی می باشند بایستی شرایط اشاره شده در مورد مشمولان وظیفه عمومی مندرج در این دفترچه راهنما را عینا رعایت کنند.

نحوه ثبت نام طبق دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد بدون آزمون استعداد های درخشان

مراجعه به وب سایت سازمان امور دانشجویان وزات علوم، تحقیقات و فناوری به www.saorg.ir

مراجعه به بخش درگاه دانشجویان غیر ایرانی

تکمیل اطلاعات و اخذ کد پیگیری

تماس با اداره کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی پس از 15 روز از تاریخ اخذ کد مربوطه به منظور پیگیری امور کنسولی

تذکر مهم : متقاضیان شرکت درانتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ناپیوسته بدون آزمون(استعدادهای درخشان) باید رشته ای متجانس و همنام با رشته فارغ التحصیلی دوره کارشناسی خود را در مجموعه انتخاب نماین پس از طی مراحل فوق لازم است

داوطلبان متقاضیشرکت در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بدون آزمون(استعدادهای درخشان)اقدام به تأیید نهایی اطلاعات ورودی نمایند. و در زمان ثبت نام از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشند

توضیحات و توصیه های مهم در دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد :

تأکید می گردد امتیاز پذیرش ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد (استعدادهای درخشان) تنها مختص فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی می باشد لذا سایر افراد از ثبت نام و ارسال هرگونه تقاضا در این زمینه خودداری نمایند.

متقاضیان استفاده از امتیاز پذیرش بدون آزمون در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد (استعدادهای درخشان) اکیداً از ارسال هرگونه مدرک وسند و یا تصاویر آنها به مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه خودداری نمایند. بدیهی است این مرکز رأساً نسبت به استعلام وضعیت این گونه متقاضیان از اداره کل فارغ التحصیلان دانشگاه اقدام خواهد نمود.

در موارد استثنایی چنانچه چند نفر دارای شرایط کاملاً مساوی باشند فردی که مدت تحصیل او حداقل یک نیمسال کوتاه تر باشد به عنوان رتبه اول رشته معرفی می شود ودر غیر این صورت همه آنها به عنوان نفر اول معرفی می گردند

واجدین شرایط برخورداری از امتیاز ممتازین براساس ظرفیت محاسبه شده ( 10 درصد ظرفیت هررشته/شهر) و حدنصاب قبولی ( 90 درصد نمره آخرین فرد قبولی عادی آن رشته/شهر) بررسی و نتایج آنها اعلام خواهد شد. بنابراین به داوطلبان اکیداً توصیه می شود که در این موردهیچ گونه مدرکی را ارسال نکنند و تنها با مراجعه به محل دانشگاهی مربوطه موضوع درخواست خود را مطابق ضوابط مربوطه اعلام نمایند.

سهمیه ی رزمندگان و ایثار گران دردفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد:

براساس قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان وجهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و موسسات آموزش مصوب 18/2/1386 هیأت محترم وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب 11/9/1371 مجلس محترم شورای اسلامی و همچنین با توجه به تصویب قانون جامع خدمات (ب و  الف ) رسانی به ایثارگران، افراد مشمول بندهای متقاضی استفاده از سهمیه ها و تسهیلات مندرج در صفحات 4و 5 دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد (دفترچه شماره 1 سازمان سنجش آموزش کشور)، در هر یک از کد رشته/محل ها 25 درصد ظرفیت به رزمندگان و ایثارگران اختصاص می یابد که حدنصاب نمره علمی لازم برای رزمندگان 80 درصد ایثارگران 70 درصد نمره برای آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می باشد.

پذیرش اتباع خارجی دردفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

 کلیه اتباع غیر ایرانی شرکت کننده درآزمون ارشد دانشگاه آزاد می بایست دارای کلیه شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی (مندرج در صفحات 3 و 4 دفترچه راهنمای ثبت نام سازمان سنجش آموزش کشور) باشند و در غیر این صورت پذیرش آنان لغو خواهد شد.

انتخاب رشته اینترنتی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد:

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته لازم است پس از خرید شناسه و رمز اینترنتی ثبت نام به شرح ذیل اقدام نمایند :

با مراجعه به سامانه انتخاب رشته اینترنتی  کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مرکز سنجش و پذیرش به آدرس www.azmoon.org  و با ورود اطلاعات شناسه ثبت نام، رمز ثبت نام و کد دسترسی انتخاب رشته به سامانه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد وارد شوند.

 شهریه پذیرفته شدگان واحدها، پردیس ها و مراکزبین المللی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شهریه مصوب سالانه این محل های دانشگاهی تعیین می گردد و تا دو برابر شهریه واحدهای داخلی می باشد.

 با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی جابجایی،انتقال و میهمانی دانشجویان مطابق آئین نامه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود.

 هرگونه جابجایی ، انتقال و میهمانی از واحدها ،پردیس ها و مراکز بین المللی و برون مرزی به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع می باشد

 دانشجویانی که پس از پذیرش در دانشگاه و ثبت نام واخذ واحد (اعم از دانشجویان با آزمون و یا بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ) به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل داشته باشند طبق ضوابط و مقررات دانشگاه مشمول پرداخت هزینه انصراف می شوند.

تبصره1  : دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی بابت هزینه انصراف از تحصیل ، بایستی معادل 1/5 برابر شهریه ثابت یک نیم سال تحصیلی طبق تعرفه روز پرداخت نمایند.

تبصره 2: دانشجویان شاغل به تحصیل در یکی ازواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون ارشد دانشگاه آزاد در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند از پرداخت هزینه انصراف معاف می باشند.

تبصره 3: با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی جابجایی ، انتقال و میهمانی دانشجویانی که به صورت بدون آزمون در دانشگاه پذیرفته شده باشند، مطابق آئین نامه نقل و انتقالات دانشجویی ممنوع است.

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

mhle

آزمون MHLE

 

ساختار آزمون MHLE

آزمون MHLE مخفف جمله Ministry of Health Language Exam می باشد. این آزمون زبان توسط سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی www.sanjeshp.ir برگزار می شود. داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت در هنگام ثبت نام در آزمون نیاز به ارائه مدرک زبان می باشند که یکی از مدارک زبان مورد تایید وزارت بهداشت برای آزمون دکتری مدرک زبان MHLE است. این آزمون یک آزمون داخلی است و مانند آزمون MSRT اعتبار بین المللی ندارد. دیگر آزمون هایی که مورد تایید وزارت بهداشت می باشند و دارای اعتبار بین المللی هستند آزمون های تافل و آیلتس هستند که معمولا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور سراغ این آزمون ها می روند.

البته لازم به ذکر است که علاوه بر داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت ، داوطلبان آزمون دکتری وزارت علوم و همچنین متقاضیان شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی نیز می توانند از این مدرک برای ورود به شرایط آزمون و یا ادامه تحصیل در مقطع دکتری استفاده نمایند.

ساختار آزمون MHLE به این صورت است که این آزمون دارای 100 تست چهارگزینه ای است که در سه بخش reading، structure و listening تقسیم می شوند. در این میان 30 سوال مربوط به درک مطلب شنیداری، 40 سوال مربوط به واژگان و ساختار و دستور زبان و در نهایت 30 سوال مربوط به درک مطلب نوشتاری یا reading می باشد.

تاریخ های ثبت نام و برگزاری آزمون MHLE در سال 97

 

شروع ثبت نام 18:00

پایان ثبت نام

24:00

توزیع کارت برگزاری آزمون دریافت کارنامه
9 خرداد 30 خرداد 5 تیر 7 تیر 17 تیر
24 تیر 10 مرداد 16 مرداد 18 مرداد 28 مرداد
19 شهریور 11 مهر 17 مهر 19 مهر 29 مهر
13 آبان 7 آذر 13 آذر 15 آذر 25 آذر
26 دی 17 بهمن 23 بهمن 25 بهمن 1 اسفند

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

ارشد پزشکی

مطلب زیر در مورد شرایط شرکت در کنکور ارشد پزشکی و معرفی رشته های ارشد علوم پزشکی در کنکور وزارت بهداشت می باشد.

 

کارشناسی ارشد پزشکی

یکی از آزمون هایی که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود کارشناسی ارشد پزشکی است که با نام کنکور وزارت بهداشت نیز معروف است. کنکور ارشد پزشکی یا همان کنکور وزارت بهداشت در مقطع ارشد هر ساله در تاریخ تیر ماه برگزار می شود. 

کنکور ارشد پزشکی دارای تفاوت هایی با کنکور ارشد وزارت علوم می باشد که از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنکور ارشد پزشکی توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور برگزار می شود در حالیکه کنکور وزارت علوم همانطور که از نامش پیداست توسط وزارت علوم
  • کنکور ارشد وزارت بهداشت در زمان متفاوتی برگزار می شود و تاریخ برگزاری آن در تیر ماه است در صورتی که تاریخ برگزاری کنکور ارشد وزارت علوم در اردیبهشت ماه می باشد.
  • در کنکور ارشد پزشکی منابع مطالعاتی برای آزمون از سوی وزارت بهداشت معرفی می شوند اما در کنکور وزارت علوم منابع خاصی معرفی نمی شود و داوطلبان بر اساس تجربه نفرات برتر آزمون های ارشد سال قبل به مطالعه منابع می پردازند.
  • کنکور ارشد پزشکی دارای رقابت شدیدتری نسبت به کنکور ارشد وزارت علوم است و دلیل آن توجه بیشتر داوطلبان به رشته های ارشد علوم پزشکی است. 

 

علاوه بر تفاوت هایی که در متن بالا به آن اشاره شد، کنکور وزارت بهداشت دارای مزایای بیشتری نسبت به کنکور وزارت علوم نیز می باشد. از جمله این تفاوت ها می توان به برتری بودجه های تحقیقاتی در رشته ارشد پزشکی در مقایسه با ارشد وزارت علوم اشاره کرد. معمولا در رشته های ارشد علوم پزشکی دانشجویان می توانند از امکانات بیشتری برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود استفاده نمایند. اما در کنکور ارشد وزارت علوم معمولا مشکلات بیشتری در ارتباط با انجام پروژه های تحقیقاتی وجود دارد.

برای رفتن به خارج از کشور ارشد پزشکی بهتر است یا ارشد وزارت علوم؟

در پایخ به این سوال بایستی موارد زیادی را بررسی کنیم. یکی از مهمترین موارد برای متقاضیان تحصیل در رشته های ارشد علوم پزشکی در خارج از کشور موضوع تعهد به خدمت در داخل کشور می باشد. کسانی که می خواهند برای تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور بروند بایستی مدارک تحصیلی خود را آزاد سازند. با توجه به اینکه تعهد خدمت در رشته های ارشد وزارت بهداشت سنگین تر از رشته های وزارت علومی است، لذا کسانی که در رشته های ارشد پزشکی فارغ التحصیل شده باشند برای آزادسازی مدارک تحصیلی خود بایستی هزینه بیشتری را متقبل شوند. در نتیج اگر کسانی تمایل به تحصیل در خارج از کشور را دارد زیاد تفاوتی ندارد که در کدام گروه شرکت نماید اما برای رفتن فیلد تحقیقاتی و مقاله های چاپ شده اهمیت بیشتری را پیدا می کنند.

برای شرکت در رشته های ارشد پزشکی باید چکار کنیم؟

به منظور شرکت در رشته های ارشد علوم پزشکی داوطلبان بایستی ابتدا به وبسایت سازمان سنجش پزشکی کشور به نشانی www.sanjeshp.irمراجعه نمایند و در قسمت کارشناسی ارشد دفترچه راهنمای ثبت نام ارشد پزشکی را مطالعه کنند. در دفترچه راهنمای ثبت نام رشته های ارشد علوم پزشکی داوطلبان می توانند لیست رشته های مجاز به شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت را همراه با منابع پیشنهادی وزارت بهداشت و همچنین نام دروس و ضرایب دروس را در کنکور ارشد علوم پزشکی ملاحظه نمایند.

منظور از لیست رشته های مجاز در کنکور ارشد پزشکی چیست؟

بر خلاف کنکور وزارت علوم که داوطلبان از هر رشته ای می توانند وارد هر رشته دیگری شوند، در کنکور وزارت بهداشت برای ورود به رشته های مختلف محدودیت وجود دارد و تنها بعضی از رشته ها اجازه شرکت در یک رشته خاص را دارند. برای مثال کسی که بخواهد در کنکور ارشد وزارت بهداشت در رشته ژنتیک انسانی شرکت نماید فقط باید دارای مدرک کارشناسی از یکی از رشته های زیر باشد تا بتواند در آزمون ارشد پزشکی درارشد رشته ژنتیک انسانی شرکت کند.

کارشناسی زیست شناسی در کلیه گرایشها- بیوتکنولوژی گرایش صنعتی-ویروس شناسی-انگل شناسی پزشکی- ژنتیک- بیوشیمی- ایمنی شناسی- میکروب شناسی- تغذیه- علوم آزمایشگاهی- مامائی- دکترای عمومی گروه پزشکی- دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی و دکترای حرفه ای دامپزشکی

 


بعد از اینکه لیست رشته های مجاز به شرکت در آزمون ارشد علوم پزشکی را بررسی کردید بایستی دروس و ضرایب را نیز در هر رشته بررسی نمایید. در کنار توجه به دروس و ضرایب در کنکور وزارت بهداشت باید لیست منابع معرفی شده برای کنکور وزارت بهداشت را نیز به دقت بررسی نمایید و مطالعه خود را بر اساس این منابع معرفی شده انجام دهید.

در نهایت برای موفقیت در آزمون ارشد پزشکی داوطلبان می توانند با تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از راهکارهای موفقیت در آزمون ارشد علوم پزشکی و کنکور وزارت بهداشت مطلع شوند. در این مرکز علاوه بر مشاوره تخصصی در کلیه دروس توسط رتبه های برتر ، جزوات کمک آموزشی استانداردی نیز که توسط اساتید سطح اول در حوزه کنکور ارشد وزارت بهداشت نگارش شده اند نیز آماده تحویل به داوطلبان می باشد.

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

در مطلب زیر در مورد رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد و درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد صحبت خواهیم کرد.

رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد


در کنکور سراسری داوطلبان ورود به دانشگاه پس از شرکت در کنکور سراسری می توانند در فرایند انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت نمایند. از آنجایی متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد با توجه به رتبه کنکور سراسری خود بایستی انتخاب رشته نمایند، لذا داوطلبان می توانند با توجه رتبه خود در کنکور سراسری پیشبینی درستی را از رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد نیز داشته باشند.

در سال های اخیر داوطلبان کنکور تجربی بطور بی سابقه ای بیشتر از سایر رشته ها در انتخاب رشته تجربی بوده اند که علت اصلی آن تمایل بیشتر داوطلبان کنکور برای ورود به رشته های پزشکی و پیراپزشکی است. با توجه به شرایط بازار کار و همچنین شرایط پیشرفت شغلی و تحصیلی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی داوطلبان کنکور رقابت بسیار زیادی را در کنکور تجربی ایجاد نموده اند.

رقابت زیاد در رشته تجربی موجب شده است تا بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی در کنار توجه به قبولی در دانشگاههای سراسری علاقه مند به انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد نیز هستند و همواره سوالات زیادی را در خصوص رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد دارند. هر چند که شهریه دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی و دندانپزشکی نسبت به سایر رشته ها بسیار بالا می باشد، اما با توجه به اینکه بسیاری از خانواده ها و حتی داوطلبان کنکور از شرایط خوب بازار کار و موقعیت اجتماعی این رشته آگاهی دارند بازهم ترجیح می دهند که با وجود این هزینه وارد این رشته در دانشگاه آزاد و یا حتی پزشکی بین الملل شوند.

پیشبینی رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد و درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد

هرچند که پیشبینی رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد در سالهای مختلف متفاوت است و نمی توان خیلی دقیق رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد را پیشبینی کرد، اما می توان تا حدودی بازه رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد را با توجه به رتبه های سالهای گذشته تخمین رتبه کرد. بهترین مقایسه برای پیشبینی رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد مقایسه با کنکور سال قبل است که دارای بیشترین تشابه به لحاظ رقابت کنکور و تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری با امسال را دارد. زیرا رقابت کنکور در سال قبل نیز همانند امسال در رشته تجربی برای قبولی در رشته پزشکی بسیار زیاد بوده است.

جدول زیر در مورد رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد در دانشگاههای آزاد سراسر کشور می باشد و داوطلبان می توانند تا حدودی از بازه قبولی رشته پزشکی

اطمینان حاصل نمایند.

نام دانشگاه آزاد

بازه رتبه رتبه کشوری

دانشگاه آزاد تهران پزشکی

3500 تا 4000

علوم پزشکی مشهد

4500 تا 5200

علوم پزشکی ساری

4800 تا 5300

نجف آباد

5500 تا 6000

تبریز

4500 تا 4800

قم

6000 تا 6500

کرمان

6500 تا 7000

زاهدان

تا 17000 کشوری

اردبیل

5500 تا 6000

شاهرود

6000 تا 6500 و خودگردان آن تا 10000

یزد

6300 تا 6700



























درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد چقدر است؟

داوطلبان آزمون سراسری و متقاضی قبولی پزشکی دانشگاه آزاد بایستی بر اساس تخمین رتبه بر اساس درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد را پیشبینی نمایند. با توجه به رتبه های قبولی پزشکی دانشگاه آزاد در جدول فوق می توانید کارنامه های نفرات قبول شده در آزمون سال قبل را برای یافتن درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد را جویا شوید. شما داوطلبان عزیز می توانید از طریق برقراری تماس با مشاوران مرکز همراه تحصیلی نسبت به تخمین رتبه و همچنین درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد اطلاعات لازم را کسب نمایید.

درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد با حدود رتبه های کشوری بین 3000 تا 6000 

حدود رتبه کشوری ادبیات عربی معارف زبان زمین ریاضی زیست فیزیک شیمی
3000 70 60 90 50 50 80 70 50 50
3000 60 60 60 40 10 80 70 70 50
3000 80 70 80 40 10 40 80 30 50
3000 70 90 70 40 20 70 40 60 70
3000 70 70 80 60 10 60 60 50 70
4000 80 70 80 70 20 50 70 50 40
4000 90 70 90 60 10 50 70 40 40
4000 70 40 70 80 10 50 70 50 60
4000 70 70 80 50 10 60 60 50 60
4000 80 60 70 30 20 60 50 60 50
5000 80 40 60 60 10 60 60 50 50
5000 70 50 60 70 10 50 70 40 50
5000 70 70 70 60 10 70 70 40 40
5000 60 60 50 90 10 80 70 50 40
5000 70 70 50 10 10 70 70 60 50
6000 50 60 60 50 20 60 70 50 40
6000 70 80 40 40 10 80 40 40 70
6000 50 70 70 40 10 50 70 50 50
6000 40 40 60 30 30 60 60 60 40

 

اکنون با توجه به رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد و حدود درصدمورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد داوطلبان کنکور می توانند تا حدودی پیشبینی درستی را از درصد و رتبه مورد نیاز خود برای قبولی پزشکی دانشگاه آزاد بدست آورند. بازهم به داوطلبان عزیز توصیه میکنیم تنها این رتبه و درصد ها را ملاک پذیرش قرار ندهند زیرا در هر سال با توجه به شرایط کنکور سراسری و رقابت داوطلبان خصوصا در رشته تجربی شرایط پذیرش متفاوت خواهد بود.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای رشته پزشکی

 

عامل تاثیر گذار دیگری که می تواند در قبولی پزشکی دانشگاه آزاد موثر باشد ظرفیت دانشگاههای آزاد در پذیرش دانشجوی پزشکی است که هر سال با توجه به امکانات دانشگاه آزاد و دیگر شرایط پذیرش متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است سال گذشته دانشگاه آزاد تهران پزشکی تا رتبه 4000 پذیرش داشته است اما امسال به دلیل کاهش ظرفیت پذیرش این رتبه تا 3000 کشوری هم پایین بیاید و یا بر عکس ممکن است به دلیل افزایش ظرفیت پذیرش دانشچوی پزشکی رتبه تا 4500 هم افزایش یابد.

داوطلبان آزمون سراسری و متقاضیان قبولی پزشکی آزاد می توانند از طریق تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از کلیه رتبه های قبولی پزشکی دانشگاه آزاد و درصدهای مورد نیاز برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد مطلع شوند. 

  • همراه تحصیلی