همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

www.hamrahetahsili.ir


 

شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی ، پرستاری بدون کنکور ، بدون کنکور مامایی و بدون کنکور علوم آزمایشگاهی

پذیرش در رشته های پیراپزشکی یکی از اولویت های بسیار مهم برای داوطلبان کنکور سراسری در انتخاب رشته می باشد. با توجه به شرایط بازار کار در کشورمان در رشته های پیراپزشکی، معمولا داوطلبان کنکور تجربی بعد از رشته های دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی سراغ این رشته ها می روند. در رشته های پیراپزشکی شرایط به گونه ای است که دانشجویان این رشته ها بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی بلافاصله وارد بازار کار می شوند و می توانند در محیط های بیمارستانی و سایر کلینیک های درمانی مشغول به کار شوند.
رشته های پیراپزشکی بدون کنکور شامل رشته های پرستاری بدون کنکور ، مامایی بدون کنکور ، اتاق عمل بدون کنکور ، هوشبری بدون کنکور  و دیگر رشته های علوم پزشکی مانند علوم آزمایشگاهی بدون کنکور می شوند. در این رشته ها داوطلبان باید علاوه بر واحدهای درسی در دوره کارشناسی واحدهای کارورزی و طرح نیروی انسانی خود را نیز انجام دهند.
در رشته های پیراپزشکی پذیرش فقط از طریق کنکور سراسری انجام می شود و پذیرش بدون آزمون ندارد. اما در برخی موارد پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی نیز توسط دانشگاهها انجام می شود که شرایط خاصی دارد.

آیا پذیرش بدون کنکور پرستاری در انتخاب رشته دانشگاه آزاد وجود دارد؟

 

معمولا پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی مانند پرستاری بدون کنکور ، مامایی بدون کنکور و یا علوم آزمایشگاهی بدون کنکور در مقطع کاردانی انجام می شود و داوطلبان ورود به این دوره ها باید به این نکته توجه داشته باشند که پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی در مقطع کارشناسی انجام نمی شود و راه ورود به این رشته ها در مقطع کارشناسی فقط از طریق کنکور سراسری می باشد و پذیرش در دانشگاههای دارای نوبت روزانه و یا بین الملل و دانشگاه آزاد انجام می شود.

شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی مانند پرستاری بدون کنکور ، مامایی بدون کنکور و علوم آزمایشگاهی بدون کنکور

معمولا پذیرش در مقطع کاردانی رشته های بدون کنکور پیراپزشکی دارای شرایط مختلفی مانند شرط سنی و یا شرط عدم ورود به دانشگاه تا کنون می باشد. بدین معنی که فقط کسانی می توانند در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی پذیرفته شوند که تا کنون در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده باشند.



کسانی که قبلا در یکی از دوره های کاردانی و یا کارشناسی در یکی از دانشگاههای کشور پذیرفته شده باشند معمولا حق شرکت در رشته های بدون آزمون پیراپزشکی را نخواهند داشت.
یکی دیگر از نکاتی را که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند، این است که رشته های بدون کنکور پیراپزشکی بصورت نیمه متمرکز پذیرش را انجام می دهند یعنی از آنجایی که افراد زیادی دارای شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی هستند، دانشگاههای مربوطه از طریق انجام مصاحبه حضوری پذیرش را انجام می دهند. داوطلبانی که شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی را دارند بایستی بعد از ثبت نام در این دوره ها در مصاحبه علمی آن نیز شرکت نمایند.

 

رشته پرستاری بدون کنکور

برای مثال یکی از رشته هایی که دارای داوطلبان زیادی در پذیرش بدون کنکور است، پذیرش در رشته پرستاری بدون کنکور می باشد. پرستاری بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته پرستاری بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 پرستاری بدون کنکور دارای پذیرش نمی باشد. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته پرستاری بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته پرستاری بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در 2 یا سه دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش بدون کنکور پرستاری موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی پرستاری می باشد.

رشته مامایی بدون کنکور

رشته دیگر در پذیرش بدون کنکور نیمه متمرکز، پذیرش در رشته مامایی بدون کنکور می باشد. مامایی بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته مامایی بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته های پیراپزشکی هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 مامایی بدون کنکور فقط در دانشگاههای علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر که جزء مناطق محروم می باشند دارای این پذیرش بودند. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته مامایی بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته مامایی بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در چند دانشگاه محدود و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش مامایی بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی ماما می باشد.

رشته هوشبری بدون کنکور

پذیرش در رشته هوشبری بدون کنکور هم در لیست رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در مرحله تکمیل ظرفیت دیده می شود. هوشبری بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی بصورت محدود می باشد اما داوطلبان رشته هوشبری بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 هوشبری بدون کنکور فقط دارای پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می باشد. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته هوشبری بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته هوشبری بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در 2 یا سه دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش هوشبری بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی هوشبری می باشد.

رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور

یکی از رشته جذاب در رشته تجربی رشته علوم آزمایشگاهی است که همانند سایر رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش بدون کنکور در برخی سالها می باشد، پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور دارای محدودیت هایی است. علوم آزمایشگاهی بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 علوم آزمایشگاهی بدون کنکور دارای پذیرش تنها در دانشگاههای علوم پزشکی بم و تبریز بود . در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در چند دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش علوم آزمایشگاهی بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی متخصص علوم آزمایشگاهی است.

رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور

پذیرش در رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور نیز همانند سایر رشته های بدون کنکور پیراپزشکی است. تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که در سال 96 چندین داتشگاه علوم پزشکی مانند دانشگاههای علوم پزشکی ارتش، علوم پزشکی بقیه الله، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دارای پذیرش تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور بود. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در 2 یا سه دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش تکنیسن سلامت دهان بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی تکنیسین سلامت دهان می باشد.

رشته اتاق عمل بدون کنکور

یکی دیگر از رشته هایی که دارای داوطلبان زیادی در پذیرش بدون کنکور است، پذیرش در رشته اتاق عمل بدون کنکور می باشد. اتاق عمل بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته اتاق عمل بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 اتاق عمل بدون کنکور دارای پذیرش در دانشگاههای علوم پزشکی آبادان و ایرانشهر بوده است. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته اتاق عمل بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته اتاق عمل بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته اتاق عمل بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در چند دانشگاهها پذیرش اتاق عمل بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی اتاق عمل می باشد.

پذیرش در رشته بهداشت بدون کنکور

رشته بهداشت بدون کنکور نیز یکی دیگر از رشته های دارای پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت رشته های نیمه متمرکز کاردانی است و در گرایش های بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط و بهداشت عمومی دارای پذیرش بهداشت بدون کنکور می باشد. اما داوطلبان رشته بهداشت بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 بهداشت بدون کنکور در گرایش های مختلف دارای پذیرش به این صورت بوده است که بهداشت بدون کنکور در گرایش بهداشت حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی بم، بهداشت بدون کنکور در گرایش بهداشت عمومی در دانشگاههای بم، زابل، زاهدان، ایرانشهر، کرمان، آبادان و لارستان و بهداشت بدون کنکور در گرایش بهداشت محیط در دانشگاه زابل دارای پذیرش بوده اند. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 

دانشگاههای پذیرنده در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی چه دانشگاههایی هستند؟

دانشگاههایی که در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی پذیرش را انجام می دهند معمولا فقط دانشگاههای سراسری هستند و دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی و دیگر دانشگاههای غیر دولتی معمولا این پذیرش را ندارند. اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور خصوصا دانشگاههای علوم پزشکی مناطق محروم این نوع پذیرش را انجام می دهند و ظرفیت پذیرش در این دانشگاهها نیز بسیار کم است.

رشته های بدون کنکور پیراپزشکی شامل چه رشته هایی می شود؟

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور معمولا شامل رشته های بهداشت عمومی و حرفه ای، اتاق عمل، پرستاری، مامایی، هوشبری و ..... می شوند.
نکته قابل توجه دیگر این است که این نوع پذیرش هر ساله انجام نمی شود و داوطلبان حتما به پذیرش از طریق کنکور سراسری در این رشته ها توجه داشته باشند. چون اولا این نوع از رشته ها فقط در مقطع کاردانی پذیرش میکنند، ثانیا پذیرش آن هر ساله نبوده و بصورت نیمه متمرکز انجام می شوند.
اطلاعیه پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور و یا پرستاری بدون کنکور و مامایی بدون کنکور توسط سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می شود.
متقاضیان ثبت نام در رشته های بدون کنکور پزشکی و پیراپزشکی و یا پرستاری بدون کنکور و مامایی بدون کنکور دانشگاه های مختلف می توانند از طریق برقراری تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از پذیرش در رشته های پرستاری بدون کنکور و مامایی بدون کنکور مطلع شوند و زمان پذیرش آنها و همچنین شرایط دانشگاههای مختلف را برای پذیرش جویا شوند.
  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته ریاضی

www.hamrahetahsili.ir



انتخاب رشته ریاضی کنکور

داوطلبانی که در رشته ریاضی در کنکور سراسری شرکت کرده اند می توانند پس از اعلام نتایج اولیه از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور و با توجه به نمره و تراز درج شده در کارنامه ی خود در صورت مجاز شدن برای مرحله ی انتخاب رشته ریاضی اقدام کنند. همواره داوطلبان عزیز می توانند با کمک مشاوران برتر همراه تحصیلی که خود از رتبه های برتر رشته ریاضی هستند، راهنمایی لازم را جهت انتخاب رشته ریاضی دریافت کرده تا انتخاب درستی را برای خود رقم بزنند.

تذکرات مهم در خصوص انتخاب رشته ریاضی

آن دسته از داوطلبان متقاضی رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص دانشگاه های تهران (دکتری پیوسته بیوتکنولوژی) ، شاهد ، شهید مطهری ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، علامه طباطبایی (بیمه اکو) ، مذاهب اسلامی ، مؤسسه غیرانتفاعی رفاه و همچنین دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده در بخش پیوست های دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته ریاضی که بر روی سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار دارد ، لازم است در هنگام انتخاب رشته ، کد رشته محل و یا
کد رشته محل های مورد علاقه ی خود را در هر اولویتی که تمایل دارند (از اولویت 1 تا 150 ) در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج نمایند . اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های دارای شرایط خاص اواخر مرداد ماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام خواهد شد.

رشته های دارای شرایط بومی گزینی و کشوری در انتخاب رشته ریاضی

در دفترچه انتخاب رشته ریاضی تعداد زیادی از رشته های پرطرفدار دارای سهمیه بومی گزینی ناحیه ای، قطبی می باشند. از جمله این رشته ها می توان به رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوترو مهندسی صنایع دارای سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته ریاضی می باشند و رشته های پرطرفدار دیگری مانند مهندسی نفت، مهندسی هوافضا، مهندسی پلیمر و مهندسی پزشکی از جمله رشته هایی هستند که گزینش آنها در دفترچه انتخاب رشته ریاضی از نوع کشوری می باشد.
داوطلبان لازم است قبل از انتخاب رشته دوره های روزانه ، سهمیه ی مناطق محروم ، نوبت دوم  یا شبانه ،  الکترونیکی یا مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها ، از نحوه ی پذیرش دانشجو در این دوره ها در فصل اول دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته ریاضی  و همچنین از شرایط و ضوابط اختصاصی و نحوه ارائه خدمات دانشجویی هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی مندرج در فصل سوم (پیوست ها) این دفترچه ی راهنما نیز مطلع گردند.
طبق دفترچه انتخاب رشته ریاضی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مجری دوره های نوبت دوم یا شبانه) که در آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند) ، از ارائه ی خوابگاه و یا اسکان دانشجویی ، وام تحصیلی ، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی به دانشجویان دوره ی نوبت دوم  یا شبانه به طور جد معذور می باشند .لذا به داوطلبان توصیه می شود انتخاب رشته ی خود را بومی نموده و رشته ی مورد علاقه ی خود را در شهر محل سکونت خود انتخاب نمایند.

مشاوره تخصصی در انتخاب رشته ریاضی در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 

ملاک های انتخاب رشته رباضی

در گزینش نهایی داوطلبان در انتخاب رشته ریاضی ، نمره ی کل اکتسابی آنان در زیرگروه مربوط  به رشته  یا رشته های انتخابی و یا معدل کتبی دیپلم (در رشته هایی که پذیرش آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است) ،  ملاک خواهد بود. رتبه ی  کل مندرج در کارنامه ی اولیه ی داوطلب به هیچ وجه در گزینش مؤثر نیست. لذا لازم است در زمان انتخاب رشته ریاضی ، فقط به رتبه های خود در زیرگروه ها توجه نمائید. همچنین توصیه می شود که انتخاب رشته را با کمک مشاور حتما انجام دهید.
به کلیه ی ضوابط و شرایط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که در بخش 2 پیوست فصل سوم دفترچه راهنمای انتخاب رشته ریاضی درج گردیده و نیز توضیحاتی که در مقابل ستون ملاحظات برخی از کد رشته محل ها مندرج است ،  توجه داشته باشید.


توصیه های مهم در انتخاب رشته ریاضی برای داوطلبان کنکور سراسری

عوامل تأثیر گذار بر انتخاب رشته ی تحصیلی داوطلبان شامل عوامل بیرونی و عوامل درونی می شود. مهم ترین عوامل بیرونی تأثیر گذار عبارتند از: خانواده ، محیط آموزشی ،افراد تأثیر گذار در زندگی فرد ، گروه های همسالان و رسانه ها ، محیط دانشگاهی و جایگاه اجتماعی و عوامل درونی مهم تأثیر گذار بر این امر عبارتند از: هدف ، انگیزه ، علاقه ، ارزش ها ، شناخت ، توان و استعداد علمی ، ویژگی های شخصیتی و تجربیات.  همواره توصیه می شود جهت انتخاب رشته ریاضی  صحیح و آگاهانه از نظرات افرادی استفاده کنید که دارای اطلاعات کافی باشند و به آن ها اطمینان و اعتماد دارید و از منابعی که جهت بالا بردن آگاهی شما در این زمینه توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و سایت همراه تحصیلی منتشر گردیده ، بهره برداری نمایید .
همچنین سعی کنید محدودیت ها و شرایط خاص خود را در نظر داشته ، تصویر روشنی از عوامل درونی فوق داشته باشید و پس از انجام مشورت های لازم ، جمع بندی و بر اساس نتایج به دست آورده ، تصمیم گیری کنید و انتخاب رشته ریاضی خود را به دور از عجله و نا آگاهی نهایی کنید.

فرایند انتخاب رشته ریاضی

کارنامه ی اولیه را از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور دریافت کرده و به مندرجات آن دقیقاً توجه نمائید.
دفترچه راهنمای انتخاب رشته ریاضی آزمون سراسری را می توانید از سایت اینترنتی سازمان سنجش و آموزش کشور دریافت و نسبت به مطالعه ی دقیق مندرجات آن اقدام کنید.
کدرشته های انتخابی مورد نظر خود را از دفترچه انتخاب رشته ریاضی استخراج و در فرم پیش نویس درج کنید.
با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org   می توانید به یکی از روش های زیر فرم انتخاب رشته اینترنتی خود را مشاهده نمائید ، لذا آماده داشتن اطلاعات مورد نیاز برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته ریاضی الزامی است:
روش اول) وارد کردن اطلاعات سریال ثبت نام(کد  12 رقمی) و شماره ی شناسنامه)
روش دوم) وارد کردن شمارهی  پرونده، کد ملی، شماره ی سریال شناسنامه)
روش سوم) وارد کردن شماره ی رهگیری ثبت نام (کد 16رقمی) و کد ملی
قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته ریاضی ، اطلاعات شناسنامه ای و آزمونی خود را در مرحله ی بعد کنترل کرده و مواردی که نیاز به تأیید شما دارد را بر حسب مورد ، تأیید نمائید.
نسبت به وارد کردن کدرشته های انتخابی خود از روی فرم پیش نویس در فرم انتخاب رشته ریاضی اینترنتی به صورت دقیق اقدام کنید.
در مرحله ی بعدی به پیام های خطای احتمالی که به شما داده شده توجه کرده و نسبت به رفع آن اقدام نمائید.
به عناوین رشته و دانشگاه که بر اساس کد رشته های انتخابی شما در دفترچه انتخاب رشته ریاضی ، نمایش داده می شود توجه کرده و آن ها را دقیقاً با رشته های انتخابی تطبیق دهید. در این مرحله عناوین رشته ها در دوره ها و مقاطع مختلف ، با رنگ های مختلف نمایش داده می شود. به این موارد دقت داشته و در صورتی که در درج کد اشتباه کرده اید، کد مربوطه را اصلاح نمائید. چنان چه همه رشته ها و دانشگاه هایی که نمایش داده می شود ، مورد تأیید شما است ، به مرحله ی بعد بروید.
در آخرین مرحله انتخاب رشته ریاضی رسید انتخاب رشته ی 15 رقمی به همراه کد رشته محل های انتخابی به شما نمایش داده می شود ، تأکید می شود حتماً فرم انتخاب رشته  ی تکمیل شده ی خود را چاپ کرده و تا اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری به صورت محرمانه نزد خود نگه دارید.

تذکرات مهم برای انتخاب رشته ریاضی

در کنترل کد رشته های انتخابی مورد علاقه ی  خود ، همواره بایستی به اولویت انتخابی ، مقطع تحصیلی رشته ها ، دانشگاه محل رشته ها ، شهرهای محل دانشگاه ها و دوره های تحصیلی رشته ها ، دقت کافی داشته باشید.
باید فرایند انتخاب رشته را تا دریافت رسید انتخاب رشته ی 15 رقمی ادامه دهید و در پایان از فرم انتخاب رشته ی  تکمیل شده ی خود ، یک نسخه چاپ کنید.
آن دسته از داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد ، می بایست پس از اعلام نتیجه ی اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه ی نتایج اولیه، برای انتخاب رشته ریاضی با کد دسترسی مندرج در کارنامه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی : www.azmoon.org  مراجعه و نسبت به انتخاب رشته ی مجزا، در سایت مزبور اقدام نمایند. همچنین داوطلبان عزیز می توانند بر روی قسمت کنکور دانشگاه آزاد در سایت همراه تحصیلی کلیک کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایند و یا سوالات خود را از مشاوران همراه تحصیلی پرسیده تا تیم مشاوره ای همراه تحصیلی بتوانند راهنمایی های لازم را در این زمینه به آن ها ارائه دهند.


انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته ریاضی

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته انسانی

www.hamrahetahsili.ir


انتخاب رشته انسانی 

داوطلبانی که در رشته انسانی در کنکور سراسری شرکت کرده اند می توانند پس از اعلام نتایج اولیه از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور و با توجه به نمره و تراز درج شده در کارنامه خود در صورت مجاز شدن برای مرحله انتخاب رشته انسانی اقدام کنند. همواره داوطلبان عزیز می توانند با کمک مشاوران برتر همراه تحصیلی که خود از رتبه های برتر در انتخاب رشته انسانی هستند ، راهنمایی لازم را جهت انتخاب رشته انسانی دریافت کرده تا انتخاب درستی را برای خود رقم بزنند.

بومی گزینی در انتخاب رشته انسانی در رشته های مختلف چگونه است؟

در رشته های مختلف انسانی داوطلبان کنکور باید به نحوه بومی گزینی در دفترچه انتخاب رشته انسانی توجه نمایند. در گروه علوم انسانی تعداد زیادی از رشته ها دارای گزینش نوع کشوری می باشند یعنی بومی گزینی های قطبی و ناحیه ای و استانی ندارند. اما در کنار رشته های کشوری رشته های دیگری در انتخاب رشته انسانی دیده می شوند که دارای سهمیه بومی گزینی هستند که معمولا رشته های پرطرفدار در انتخاب رشته انسانی مانند روانشناسی، مدیریت، حقوق و حسابداری در مجموعه رشته های دارای سهمیه بومی گزینی قرار میگیرند. که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رشته های آموزش تاریخ و جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی و عربی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، روانشناسی، حقوق، جهانگردی، حسابداری، علوم سیاسی، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی و صنعتی، مشاوره و بسیاری از رشته های مقطع کاردانی

نکات مهم در مورد انتخاب رشته انسانی

لازم به ذکر می باشد که  آن دسته از داوطلبان متقاضی رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص در انتخاب رشته انسانی در دانشگاه های:  شاهد ، شهید مطهری ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، علامه طباطبایی بیمه اکو ، علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری ، مذاهب اسلامی ، مؤسسه غیرانتفاعی رفاه و همچنین دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده در بخش پیوست های دفترچه راهنمای انتخاب رشته انسانی که در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار دارد ، لازم است در هنگام انتخاب رشته انسانی ، کد رشته محل و یا کد رشته محل های مورد علاقه ی خود را در هر اولویتی که تمایل دارند از اولویت 1 تا 150  در فرم انتخاب رشته انسانی که بصورت اینترنتی است درج نمایند. علاوه بر این اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های دارای شرایط خاص اواخر مرداد ماه هر سال  از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام خواهد شد.
همچنین رشته های تحصیلی فقه و حقوق حنفی و فقه و حقوق شافعی مخصوص داوطلبان اهل سنت می باشد که لازم است داوطلبان در هنگام انتخاب رشته انسانی به این موضوع توجه نمایند ، بدیهی است کلیه مشکلات قبولی داوطلبان غیر اهل سنت به عهده خود پذیرفته شده می باشد.
داوطلبان لازم است قبل از انتخاب رشته انسانی در دوره های روزانه، سهمیه مناطق محروم، نوبت دوم  یا شبانه ،  الکترونیکی  یا مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها ، از نحوه ی  پذیرش دانشجو در این دوره ها در فصل اول دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته انسانی که می توانید آن را از سایت سازمان سنجش و آموزش کشور دریافت کنید و همچنین از شرایط و ضوابط اختصاصی و نحوه ارائه خدمات دانشجویی هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی مندرج در فصل سوم (پیوست ها) دفترچه راهنمای انتخاب رشته انسانی نیز مطلع گردند.
داوطلبان انتخاب رشته انسانی توجه نمایند که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مجری دوره های نوبت دوم یا شبانه) که در آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند) ، از ارائه ی خوابگاه و یا اسکان دانشجویی ، وام تحصیلی ، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی به دانشجویان دوره نوبت دوم  یا شبانه ) بطور حتم معذور می باشند). لذا به داوطلبان توصیه می شود همواره  انتخاب رشته خود را بومی نموده وحتی المقدور  رشته ی مورد نظر را در  شهر محل سکونت خود را انتخاب نمایند.

ملاک های قابل توجه در انتخاب رشته انسانی

در گزینش نهایی داوطلبان در انتخاب رشته انسانی ، نمره کل اکتسابی آنان در زیرگروه مربوط  به رشته  یا رشته های انتخابی و یا معدل کتبی دیپلم (در رشته هایی که پذیرش آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است) ،  ملاک خواهد بود.  رتبهی  کل مندرج در کارنامه ی اولیه ی داوطلب به هیچ وجه در گزینش مؤثر نیست. لذا لازم است در زمان انتخاب رشته ، فقط به رتبه های خود در زیرگروه ها توجه نمائید. همچنین توصیه می شود که انتخاب رشته را با کمک مشاور حتما انجام دهید.
به کلیه ی ضوابط و شرایط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که در بخش 2 پیوست فصل سوم دفترچه راهنمای انتخاب رشته انسانی درج گردیده و نیز توضیحاتی که در مقابل ستون ملاحظات برخی از کد رشته محل ها مندرج است ،  توجه داشته باشید.
عوامل تأثیر گذار بر انتخاب رشته انسانی داوطلبان شامل عوامل بیرونی و عوامل درونی می شود. مهم ترین عوامل بیرونی تأثیر گذار عبارتند از: خانواده ، محیط آموزشی ،افراد تأثیر گذار در زندگی فرد ، گروه های همسالان و رسانه ها ، محیط دانشگاهی و جایگاه اجتماعی و عوامل درونی مهم تأثیر گذار بر این امر عبارتند از: هدف ، انگیزه ، علاقه ، ارزش ها ، شناخت ، توان و استعداد علمی ، ویژگی های شخصیتی و تجربیات.  همواره توصیه می شود جهت انتخاب رشته انسانی صحیح و آگاهانه از نظرات افرادی استفاده کنید که دارای اطلاعات کافیدر زمینه رشته های انسانی باشند و به آن ها اطمینان و اعتماد دارید و از منابعی که جهت بالا بردن آگاهی شما در این زمینه توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و سایت همراه تحصیلی منتشر گردیده ، بهره برداری نمایید .
 

مشاوره تخصصی در انتخاب رشته انسانی در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 
در انتخاب رشته انسانی شما داوطلبان عزیز انسانی سعی کنید محدودیت ها و شرایط خاص خود را در نظر داشته ، تصویر روشنی از عوامل درونی فوق داشته باشید و پس از انجام مشورت های لازم ، جمع بندی و بر اساس نتایج به دست آورده ، تصمیم گیری کنید و انتخاب رشته ی خود را به دور از عجله و نا آگاهی نهایی کنید.

فرایند انتخاب رشته انسانی

کارنامه ی اولیه را از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور دریافت کرده و به مندرجات آن دقیقاً توجه نمائید.
دفترچه راهنمای انتخاب رشته انسانی آزمون سراسری را می توانید از سایت اینترنتی سازمان سنجش و آموزش کشور دریافت و نسبت به مطالعه ی دقیق مندرجات آن اقدام کنید.
کد رشته های انتخابی مورد نظر خود را از دفترچه استخراج و در فرم پیش نویس درج کنید.
برای انتخاب رشته انسانی با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  می توانید به یکی از روش های زیر فرم انتخاب رشته ی اینترنتی خود را مشاهده نمائید ، لذا آماده داشتن اطلاعات مورد نیاز برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته الزامی است:
روش اول) وارد کردن اطلاعات سریال ثبت نام(کد  12 رقمی) و شماره ی شناسنامه)
روش دوم) وارد کردن شمارهی پرونده، کد ملی، شماره ی سریال شناسنامه)
روش سوم) وارد کردن شماره رهگیری ثبت نام (کد 16رقمی) و کد ملی
قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته انسانی ، اطلاعات شناسنامه ای و آزمونی خود را در مرحله ی بعد کنترل کرده و مواردی که نیاز به تأیید شما دارد را بر حسب مورد ، تأیید نمائید.
نسبت به وارد کردن کدرشته های انتخابی خود از روی فرم پیش نویس در فرم انتخاب رشته  انسانی اینترنتی به صورت دقیق اقدام کنید.
در مرحله ی بعدی به پیام های خطای احتمالی که به شما داده شده توجه کرده و نسبت به رفع آن اقدام نمائید.
به عناوین رشته و دانشگاه که بر اساس کد رشته های انتخابی شما در دفترچه انتخاب رشته انسانی ، نمایش داده می شود توجه کرده و آن ها را دقیقاً با رشته های انتخابی تطبیق دهید. در این مرحله عناوین رشته ها در دوره ها و مقاطع مختلف ، با رنگ های مختلف نمایش داده می شود. به این موارد دقت داشته و در صورتی که در درج کد اشتباه کرده اید، کد مربوطه را اصلاح نمائید. چنان چه همه رشته ها و دانشگاه هایی که نمایش داده می شود ، مورد تأیید شما است ، به مرحله ی بعد بروید.
در آخرین مرحله رسید انتخاب رشته ی 15 رقمی به همراه کد رشته محل های انتخابی به شما نمایش داده می شود ، تأکید می شود حتماً فرم انتخاب رشته تکمیل شده ی خود را چاپ کرده و تا اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری به صورت محرمانه نزد خود نگه دارید.
تذکرات مهم
در کنترل کد رشته های انتخابی مورد علاقه ی  خود ، همواره بایستی به اولویت انتخابی ، مقطع تحصیلی رشته ها ، دانشگاه محل رشته ها ، شهرهای محل دانشگاه ها و دوره های تحصیلی رشته ها ، دقت کافی داشته باشید.
باید فرایند انتخاب رشته را تا دریافت رسید انتخاب رشته ی 15 رقمی ادامه دهید و در پایان از فرم انتخاب رشتهی  تکمیل شده ی خود ، یک نسخه چاپ کنید.
آن دسته از داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد ، می بایست پس از اعلام نتیجه ی اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه ی نتایج اولیه ، برای انتخاب رشته انسانی با کد دسترسی مندرج در کارنامه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد  به نشانی www.azmoon.org مراجعه و نسبت به انتخاب رشته مجزا، در سایت مزبور اقدام نمایند. همچنین می توانند در قسمت کنکور دانشگاه آزاد در سایت همراه تحصیلی وارد شده و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایند
انتخاب رشته دانشگاه آزاد در انتخاب رشته انسانی
  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته تجربی

www.hamrahetahsili.ir


شرایط انتخاب رشته تجربی ویژه داوطلبان کنکور سراسری


با توجه به کثرت تعداد داوطلبان آزمون سراسری در رشته تجربی در سال های اخیر و افزایش متقاضیان قبولی در رشته های علوم پزشکی در کنکور سراسری، انتخاب رشته تجربی یکی از مهمترین انتخاب رشته های کنکور سراسری می باشد. از آنجایی که ظرفیت رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، دارو سازی، دامپزشکی و رشته های پیراپزشکی در کشور پایین است و این رشته ها در دانشگاههایی مانند پیام نور و غیر انتفاعی وجود ندارد، لذا میزان رقابت برای قبولی در این رشته بسیار زیاد است. همراه انتخاب رشته مناسب برای قبولی در گروه تجربی بسیار مهم تلقی شده است. اطلاع از کلیه ظرفیت های رشته های مختلف در انتخاب رشته تجربی، اطلاع از سهمیه های مختلف کنکور، اطلاع از آینده تحصیلی رشته های مختلف گروه پزشکی و همچنین شرایط پذیرش در هر یک از رشته ها می تواند در امر انتخاب رشته تجربی بسیار کمک کننده باشد.

شرایط گزینش داوطلبان در دانشگاههای مختلف برای گروه تجربی

در کلیه رشته هایی که دارای گزینش روزانه می باشند تمام شرایط بومی گزینی مانند پذیرش ناحیه ای، قطبی و استانی و کشوری وجود دارد و بر طبق شرایط هر دانشگاه این سهمیه رعایت می شود. برای مثال در رشته های پر طرفدار پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی شرایط به این گونه است که 40% هر کد رشته محل به سهمیه آزاد اختصاص دارد و 60% باقیمانده آن به ظرفیت بومی بستگی دارد. در دوره های شبانه شرایط با دوره روزانه متفاوت بوده و طبق دفترچه انتخاب رشته تجربی، 80% ظرفیت رشته های شبانه به داوطلب بومی استانی اختصاص می یابد و 20% باقیمانده به داوطلبان آزاد تعلق دارد.
انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته تجربی

نحوه گزینش در دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی در انتخاب رشته تجربی

در کلیه رشته های دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی در انتخاب رشته تجربی گزینش داوطلبان بصورت پذیرش بومی ناحیه ای است.

پذیرش رشته های مختلف در ظرفیت های مازاد، خودگردان و مجازی در انتخاب رشته تجربی

در کلیه رشته های دانشگاهی در ظرفیت های مازاد، پردیس های خود گردان و رشته های مجازی پذیرش داوطلبان بصورت کشوری انجام می شود لذا هیچ گونه بومی گزینی در این نوع انتخاب رشته وجود نخواهد داشت.
نوع پذیرش بومی و یا کشوری در رشته های مختلف انتخاب رشته تجربی چگونه است؟
در ادامه به چند رشته پر طرفدار در کنکور تجربی اشاره میکنیم تا داوطلبا برای انتخاب رشته تجربی بتوانند انتخاب رشته مناسبی را انجام دهند.

رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی :

در انتخاب رشته تجربی پذیرش این مجموعه از رشته ها بصورت بومی ناحیه ای می باشد. بدین معنی که 40% ظرفیت این رشته ها به داوطلبان آزاد و 60% دیگر به داوطلبان یک ناحیه اختصاص دارد. داوطلبان می توانند برای اطلاع از استانهایی که در یک ناحیه وجود دارند جدول زیر را مشاهده نمایند.

 

ناحیه ها
استانهای مربوط به هر ناحیه
 ناحیه یک
تهران-البرز-زنجان-سمنان-قم-مرکزی-قزوین
ناحیه دو
آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی- اردبیل
ناحیه سه
اصفهان-چهارمحال و بختیاری-یزد
ناحیه چهار
سیستان و بلوچستان-کرمان
ناحیه پنج
بوشهر-فارس-کهگیلویه و بویراحمد-هرمزگان
ناحیه شش
کردستان-کرمانشاه-همدان
ناحیه هفت
ایلام-خوزستان و لرستان
ناحیه هشت
خراسان رضوی- خراسان شمالی-خراسان جنوبی
ناحیه نه
گلستان-گیلان و مازندران

 

پذیرش در رشته دامپزشکی در انتخاب رشته تجربی:

رشته دامپزشکی در کنکور سراسری دارای شرایط گزینش بومی قطبی است. بدین منظور که 40% ظرفیت این رشته به داوطلبان آزاد و 60% دیگر به داوطلبان یک قطب اختصاص می یابد. داوطلبان می توانند استانهای مربوط به هر قطب را در جدول زیر مشاهده نمایند.

 

قطب ها
استانهای مربوط به هر قطب
قطب یک
تهران-البرز-زنجان-سمنان-قم-مرکزی-قزوین- گلستان-گیلان و مازندران
قطب دو
سیستان و بلوچستان-کرمان- خراسان رضوی- خراسان شمالی-خراسان جنوبی
قطب سه
کردستان-کرمانشاه-همدان- آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی- اردبیل
قطب چهار
اصفهان-چهارمحال و بختیاری-یزد- ایلام-خوزستان و لرستان
قطب پنج
بوشهر-فارس-کهگیلویه و بویراحمد-هرمزگان

 

 

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در انتخاب رشته تجربی:

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی یکی از رشته هایی است که از طریق کنکور سراسری و بصورت گزینش کشوی از بین داوطلبان کنکور دارای استعداد درخشان دانشجو می پذیرد. این رشته تنها در دانشگاه تهران پذیرش در مقطع دکتری پیوسته را انجام می دهد. کسانی که دارنده مدال های المپیاد و یا رتبه های برتر کنکور باشند می توانند در این رشته پذیرش شوند که گزینش آنها بعد از مرحله مصاحبه خواهد بود.

شرایط پذیرش در رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری، مامائی، اتاق عمل و هوشبری در انتخاب رشته تجربی:

نحوه گزینش در رشته هایی مانند پرستاری، مامائی، هوشبری و اتاق عمل بصورت پذیرش بومی استانی می باشد. پذیرش در این رشته ها بدین صورت است که 20 % ظرفیت به داوطلبان سهمیه آزاد و 80 % آن به داوطلبان استان مربوطه تعلق میگیرد.

معرفی بازار کار در رشته های گروه تجربی و راهنمایی انتخاب رشته تجربی برای انتخاب رشته و دانشگاه:

در بین رشته های مختلف گروه علوم تجربی شرایط بازار کار بسیار متفاوت است. برای اینکه داوطلبان بتوانند انتخاب رشته مناسبی انجام دهند بایستی به بازار کار رشته های مختلف در کشورمان آگاهی داشته باشند و در کنار بازار کار رشته های تجربی، شرایط ادامه تحصیل در این رشته ها را به خوبی بررسی نمایند و به نوعی با آینده شغلی و اینده تحصیلی رشته های مختلف گروه تجربی آشنا شوند. در دفترچه انتخاب رشته تجربی داوطلبان می توانند لیست کلیه رشته های موجود در گروه علوم تجربی را ملاحظه نمایند و در مورد هر یک از رشته ها بعد از جستجو و تحقیق تصمیم گیری نمایند.
در انتخاب رشته تجربی این نکته در نظر داشته باشین که اکنون در کشورمان شرایط بازار کار در رشته های مرتبط با علوم پزشکی دارای شرایط مساعدتری برای تحصیل و کار می باشند. در این رشته ها بخش آموزش های تجربی و عملی سهم زیادی را دارند و داوطلبان بعد از طی دوران تحصیل سریع وارد بازار کار در محیط های مربوط به درمان و بالین جذب می شوند. از جمله این رشته ها می توان به رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، هوشبری و اتاق عمل، پرستاری و مامائی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و فیزیوتراپی و دیگر رشته های گروه پیراپزشکی اشاره کرد.
داوطلبان باید در مورد شرایط خانوادگی و شخصی بهترین تصمیم را بگیرند. اگر داوطلبی به زود بازده بودن یک رشته برای بازار کار فکر میکند بدون شک رشته های پیراپزشکی بهترین رشته ها هستند زیرا تمامی این دانشجویان این رشته ها بعد از فارغ التحصیل شدن می توانند در مراکز درمانی مختلف به کار مشغول شوند.

رشته های علوم پایه در انتخاب رشته تجربی

در رشته های علوم پایه مانند رشته های زیست شناسی، شیمی، زمین شناسی و ........ وضعیت بازار کار کمی با رشته های گروه علوم پزشکی متفاوت است. در این رشته ها داوطلبان نباید انتظار زود بازده بودن یک رشته را داشته باشند. در این رشته ها داوطلبان برای تثبیت شرایط خود در بازار کار نیاز به ادامه تحصیل می باشند تا اینکه بتوانند در مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و پژوهشگاهها مشغول به کار شوند. حتی این دسته از داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور شرایط خوبی را بدست آورند. زیرا معمولا رشته های علوم پایه در کشورمان دارای جایگاه مناسبی نبوده اما در کشور های اروپایی و امریکایی دارای شرایط خوبی می باشند. زیرا رشته های علوم پایه دارای نقش مهمی در تولید علم دارند و داوطلبانی که علاقه مند به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارند می توانند در این رشته ها به موفقت های زیادی دست یابند.

نحوه انتخاب رشته تجربی


با توجه به انتخاب رشته تجربی داوطلبان می توانند ابتدا برای ارزیابی شرایط انتخاب رشته خود عمل انتخاب رشته مجازی را انجام دهند و پس از اینکه از طریق سامانه انتخاب رشته لیست رشته های خود را گزینش کردند انتخاب رشته خود را نهایی کنند. حتما شرایط انتخاب رشته تجربی را بر اساس اطلاع از نحوه گزینش تمامی رشته ها انجام دهید و پس از آن در مورد بازار کار و آینده شغلی و آینده تحصیلی رشته های مختلف گروه تجربی با مشاور خود صحبت نمایید.
یکی از مهمترین نکاتی را که باید در انتخاب رشته خود مورد ازریابی قرار دهید، شناخت استعداد فردی خود رد رشته مورد نظر است. این استعداد و توانایی دارای نقش برجسته تری در انتخاب رشته تجربی نسبت به سایر رشته ها است. زیرا تحمل شرایط تحصیلی و شغلی در برخی از رشته های گروه تجربی بخصوص رشته های علوم پزشکی نیازمند شرایط خاصی است. اگر صرف نمره آزمون شما ملاک گزینش شما قرار بگیرد و به استعدادهای خودتان فکر نکنید نمی توانید انتخاب رشته خوبی را انجام دهید و بعد از مدتی نسبت به شرایط تحصیلی خود در رشته مورد نظرتان بدبین خواهید شد.

انتخاب رشته تجربی در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 

داوطلبان می توانند برای اطلاع از شرایط تحصیل در کلیه کد رشته محل های دفترچه انتخاب رشته تجربی با مشاوران مرکز همراه تحصیلی تماس بگیرند و در مورد کلیه رشته ها و دانشگاهه اطلاعات تکمیلی را کسب نمایند. مشاوران مرکز می توانند معرفی تمامی رشته ها را برای داوطلبان گرامی انجام دهند و شرایط ادامه تحصیل، رتبه بندی دانشگاهها و شرایط علمی رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد را برای شما شفاف تر نمایند.
  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

www.hamrahetahsili.ir


انتخاب رشته دانشگاه آزاد

ویژه مقاطع کاردانی و کارشناسی در رشته های با آزمون و بدون آزمون

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارای شرایط بخصوصی برای داوطلبان آزمون سراسری می باشد. از آنجایی که آزمون ورود به دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شده است، انتخاب رشته دانشگاه ازاد بر اساس همان رتبه آزمون سراسری انجام می شود. به این ترتیب که داوطلبان بعد از دریافت نتایج اولیه آزمون سراسری می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز شرکت نمایند.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تعداد انتخاب ها بسیار محدود می باشد و هر داوطلب می تواند 20 انتخاب را انجام دهد. در گذشته تاثیر ترتیب انتخاب ها در دانشگاه آزاد بسیار زیاد بود اما اکنون انتخاب رشته دانشگاه آزاد به لحاظ محتوایی بسیار مشابه انتخاب رشته دانشگاه سراسری است با این تفاوت که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری هر داوطلب دارای 150 حق انتخاب است اما در انتخاب رشته دانشگاه ازاد هر داوطلب تنها 20 انتخاب را خواهد داشت.

 

پیشبینی قبولی در دانشگاه آزاد بوسیله تراز و رتبه

با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاهها هر ساله در انتخاب رشته دانشگاه ازاد برای رشته های مختلف متفاوت است نمی توان بطور دقیق از نحوه قبولی در دانشگاه های آزاد با توجه به رتبه و تراز در کنکور سراسری سخن گفت اما می توان تا حدودی به انتخاب های خود با توجه به رتبه و تراز در کنکور سراسری جهت دهی مناسبی داد.

روند انتخاب رشته دانشگاه آزاد چگونه است؟

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد همانند انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب ها بر اساس رتبه داوطلبان انجام می شود و از رتبه یک انتخاب رشته شروع می شود و یکی یکی ظرفیت ها پر می شود. برای مثال اگر ظرفیت یک کد رشته محل 50 نفر باشد و فردی با رتبه 100 بخواهد در آن کد رشته پذیرفته شود باید از نفرات 1 تا 99 تنها 49 نفر آنها در این کد رشته محل پذیرفته شده باشند تا نفر 100 ام هم بتواند در این کد رشته پذیرفته شود. یعنی رتبه اول در اولین انتخاب خود پذیرفته می شود و به ترتیب در رتبه های بعدی ظرفیت ها پر می شوند. در نتیجه داوطلبان تصور نکنند که اگر کدرشته محلی را صرفا به بالای انتخاب های خود انتقال دهند شانس پذیرش انها بیشتر می شود.

انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد در رشته های علوم پزشکی

اکنون در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی انتخاب رشته بدون آزمون وجود نداشته و داوطلبان در این رشته ها فقط از طریق کنکور سراسری می توانند پذیرفته شوند. اما در سایر رشته ها مانند رشته های فنی مهندسی، بسیاری از رشته های علوم انسانی و رشته های علوم پایه پذیرش بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی وجود دارد اما در رشته های علوم پزشکی با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان این امکان وجود ندارد.

بهترین راه قبولی در دانشگاه آزاد مقایسه مناسب با رتبه و تراز های انتخاب رشته دانشگاه ازاد سالهای گذشته است. زیرا در انتخاب رشته دانشگاه آزاد فقط 20 انتخاب خواهیم داشت در نتیجه باید معقول ترین و منطقی ترین انتخاب رشته را برای پذیرش قطعی انجام دهیم.

در مطالب زیر نحوه انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد نیز همراه با جزئیات کامل برای شما داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد آورده شده است. 

روش های مختلف گزینش دانشجو در دانشگاه آزاد در مطلب زیر بیان می شود:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل دو نوع پذیرش می باشد که شامل موارد زیر است:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد که پذیرش آن از طریق آزمون سراسری است و به اصطلاح پذیرش با کنکور نامیده می شود.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد که پذیرش آن صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است و به اصطلاح پذیرش بدون کنکور نامیده می شود. این نوع پذیرش شامل دو نوع پذیرش کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و یا انتخاب رشته کاردانی می باشد. پس از انتخاب رشته داوطلبان می توانند بر اساس نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد ثبت نام خود را در واحد مربوطه انجام دهند.

 

ثبت نام در دوره های بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد

متقاضیان ثبت نام در دانشگاه آزاد بایستی به این نکته توجه داشته باشند که دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل دو نوع سیستم آموزشی پاره وقت و تمام وقت می باشد که در زیر به تفاوت های آنها اشاره خواهیم کرد.

رشته های تحصیلی در سیستم آموزشی تمام وقت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به رشته هایی گفته می شود که در آنها دانشجویان می بایست تمام وقت خود را در زمان تحصیل به دانشگاه اختصاص دهند و در کلاس هایی که در زمان های صبح و یا عصر برگزار می شود شرکت نمایند. این دانشجویان مجازند حداکثر 6 سال را به تحصیل در این نوع رشته ها اختصاص دهند.

تفاوت سیستم آموزشی پاره وقت و تمام وقت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

رشته های تحصیلی در سیستم آموزشی پاره وقت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به رشته هایی اطلاق می شود که دانشجویان این رشته ها به دلایل مختلف نمی توانند زمان زیادی را در دانشگاه سپری کنند. با توجه به راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد در این رشته ها دانشجویان می توانند تا مدت 8 سال را به تحصیل در این رشته ها اختصاص دهند. رشته های بدون آزمون و پاره وقت دانشگاه آزاد شامل رشته های غیر پزشکی است و رشته های پزشکی را شامل نمی شود. همچنین با توجه به راهنمای دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد کلاس های مربوط به رشته های پاره وقت دانشگاه آزاد در نوبت عصر برگزار می شود و در صورت نرسیدن به حدنصاب آموزشی همراه با رشته های سیستم آموزشی تمام وقت دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

ارزش مدرکی سیستم آموزشی پاره وقت و تمام وقت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان ثبت نام در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به این نکته توجه داشته باشند که ارزش مدرکی و استخدامی هر دو سیستم آموزشی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد یکسان بوده و هیچ گونه برتری نسبت به هم ندارند.

انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد با توجه به دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل رشته های گروه ریاضی، تجربی، کشاورزی و دامپزشکی، انسانی، هنر و زبان می باشد.

در ثبت نام بدون آزمون انتخاب رشته دانشگاه آزاد کلیه کسانی که دارای مدرک دیپلم از یکی از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش باشند می توانند شرکت نمایند.

شرایط اختصاصی پذیرش در رشته های بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد در انتخاب رشته دانشگاه آزاد:

دارا بودن دیپلم کامل نظام قدیم و یا دارا بودن گواهی اتمام دوره پیش دانشگاهی و یا دارا بودن گواهی اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی

کسانی که دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش را دارند اما مدرک پیش دانشگاهی رشته های مربوطه را ندارند حق ثبت نام در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته را ندارند.

چنانچه داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد مدرک کاردانی رشته های مربوطه را داشته باشند می توانند با وجود دارا بودن دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش نیز در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته نیز ثبت نام نمایند.

ثبت نام داوطلبان مشمول طرح نیروی انسانی در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد

داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی از رشته های علوم پزشکی هستند برای ثبت نام در رشته های بدون آزمون در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بایستی گواهی پایان طرح نیروی انسانی خود را ارائه دهند.

داوطلبان حوزوی به شرطی می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه رشته های بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد شرکت نمایند که دارای مدرک مورد تایید حوزه علمیه قم باشند و وضعیت نظام وظیفه آنها نیز مشخص باشد و در حال تحصیل در حوزه نباشند.

کسانی که از دانشگاه انصراف داده اند به شرطی می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه کارشناسی پیوسته شرکت نمایند که مشکل نظام وظیفه آنها حل شده باشد. همچنین داوطلبانی که در این دوره از انتخاب رشته پذیرفته نشوند می توانند در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد نیز شرکت نمایند و بعد از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد ثبت نام خود را انجام دهند.

متقاضیان رشته موسیقی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کارشناسی پیوسته بدون آزمون می بایست علاوه بر گرفتن پذیرش از رشته محل مربوطه در آزمون عملی و مهارتی دانشگاه مربوطه نیز شرکت نمایند و پذیرش اولیه به معنای پذیرش نهایی نمی باشد.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه کارشناسی پیوسته بدون آزمون داوطلبان می توانند علاوه بر انتخاب رشته از یکی از شش گروهی که در بالا به آن اشاره شد، با پرداخت هزینه ثبت نام انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجددا یکی از گروه های دیگر را انتخاب کرده و انتخاب رشته نمایند. زیرا داوطلبان مجاز به انتخاب یک رشته/شهر از یک مجموعه هستند.

شرط انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی به شرطی می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت نمایند که حداکثر تا 24 سالگی فراغت از تحصیل آنها انجام شده باشد و همچنین بین اتمام تحصیل و ورود به دانشگاه بیشتر از یک سال وقفه نیافتاده باشد و وارد دوران غیبت نظام وظیفه نیز نشده باشند.

 

پس از اینکه داوطلبان شرایط ثبت نام در انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارا بودند می بایست بر اساس دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد که بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش آزمون دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.org قرار میگیرد را دریافت نمایند و تمامی کد رشته محل ها را با دقت بررسی نمایند. در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به ترتیب رشته های مربوط به شش گروه ریاضی و فنی، کشاورزی و دامپزشکی، تجربی، انسانی، هنر و زبان را می توانید با توجه به استان های مختلف که به ترتیب حروف الفبا قرار گرفته اند را مشاهده نمایید.

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد حتما در مورد رشته های مختلف دانشگاهی اطلاعات لازم را کسب نمایید و امکان ادامه تحصیل و همچنین امکان تغییر رشته را در ادامه فرایند تحصیل خود مورد توجه قرار دهید.

جدول هزینه های مربوط به شهریه ثابت و متغیر را نیز بعد از قبولی می توانید از گروه آموزشی خود دریافت نمایید. همچنین در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد گروه کارشناسی پیوسته بدون آزمون می توانید اطلاعات مربوط به وام های دانشگاه آزاد را نیز دریافت نمایید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد مبتنی بر توانایی های فردی و شناخت شرایط داوطلبان در مرکز مشاوره همراه تحصیلی همراه با معرفی کامل دانشگاههای مختلف کشور و معرفی آینده شغلی و تحصیلی رشته های مختلف تحصیلی انجام می شود.

 

سوال: آیا تفاوتی میان رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد و رشته های با آزمون دانشگاه آزاد در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته از لحاظ ارزش مدرکی و استخدامی وجود دارد؟

پاسخ: از آنجایی که رشته های بدون آزمون و با آزمون صرفا بر اساس میزان تفاوت در تعداد متقاضیان تعیین شده اند هیچ تفاوتی از لحاظ سیستم آموزشی و ارزش مدرکی بین آنها وجود ندارد. معمولا در رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی با توجه به بیشتر بودن تعداد متقاضی پذیرش بر اساس آزمون انجام می شود و در رشته های دیگر پذیرش بدون آزمون خواهد بود.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد داوطلبان می بایست شناخت خوبی از رشته ها و دانشگاههای مختلف را داشته باشند.

عوامل موثر در رتبه بندی دانشگاههای آزاد در فرایند انتخاب رشته

دانشگاههای آزاد کشور بر اساس تعداد پژوهش ها و مقالات علمی خود در رتبه بندی های مختلفی قرار میگیرند که داوطلبان بایستی قبل از فرایند انتخاب رشته دانشگاه آزاد حتما شناخت کاملی را از رتبه علمی دانشگاه مورد نظر خود داشته باشند.

برخی دانشگاههای آزاد ممکن است در رتبه بندی کلی جایگاه مناسبی را نداشته باشند اما در یک رشته خاص در سطح علمی بالایی قرار داشته باشند لذا توجه به این نکته که دانشگاه آزاد مربوطه در رشته مورد نظر شما در سطح خوبی قرار داشته باشد بسیار ضروری است.

همچنین متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد حتما باید شناخت خوبی از اساتید دانشگاه مورد نظر خود داشته باشند تا بتوانند پیشرفت علمی مورد انتظار خود را بدست آورند.

نکاتی را که باید در انتخاب رشته دانشگاه آزاد مورد توجه قرار دهید

نکته دیگری که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ضروری است، مسافت دانشگاه مورد نظر از محل زندگی و هزینه های دیگر مربوط به دانشگاه است. داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید قبل از انتخاب رشته حتما به این نکته توجه داشته باشند که دانشگاه مورد نظر در چه مسافتی از محل زندگی آنها قرار دارد و امکانات رفاهی و حمل و نقل مربوطه را نیز به دقت بررسی نمایند.

نکته دیگر امکان ادامه تحصیل در رشته ای خاص در همان دانشگاه است. داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد در نظر داشته باشند که بایستی دانشگاهی را که انتخاب می نمایند امکان ادامه تحصیل در رشته آنها را نیز داشته باشد. زیرا بسیاری از داوطلبان خواهان ادامه تحصیل در رشته ای خاص در همان دانشگاه هستند.

گروه مشاورین برتر در مجموعه همراه تحصیلی توانسته اند معرف قابل اعتمادی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل انتخاب رشته کاردانی و کارشنماسی و همچنین انتخاب رشته ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد برای داوطلبان عزیز باشند و کلیه داوطلبان کنکور می توانند از طریق تماس با مشاورین این مرکز از شرایط تحصیل در دانشگاههای آزاد سراسر کشور و همچنین شرایط تحصیل در این دانشگاهها و هزینه های مربوط به آنها مطلع شوند.

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • همراه تحصیلی
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • همراه تحصیلی