همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

  • ۰
  • ۰

www.hamrahetahsili.ir


 

شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی ، پرستاری بدون کنکور ، بدون کنکور مامایی و بدون کنکور علوم آزمایشگاهی

پذیرش در رشته های پیراپزشکی یکی از اولویت های بسیار مهم برای داوطلبان کنکور سراسری در انتخاب رشته می باشد. با توجه به شرایط بازار کار در کشورمان در رشته های پیراپزشکی، معمولا داوطلبان کنکور تجربی بعد از رشته های دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی سراغ این رشته ها می روند. در رشته های پیراپزشکی شرایط به گونه ای است که دانشجویان این رشته ها بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی بلافاصله وارد بازار کار می شوند و می توانند در محیط های بیمارستانی و سایر کلینیک های درمانی مشغول به کار شوند.
رشته های پیراپزشکی بدون کنکور شامل رشته های پرستاری بدون کنکور ، مامایی بدون کنکور ، اتاق عمل بدون کنکور ، هوشبری بدون کنکور  و دیگر رشته های علوم پزشکی مانند علوم آزمایشگاهی بدون کنکور می شوند. در این رشته ها داوطلبان باید علاوه بر واحدهای درسی در دوره کارشناسی واحدهای کارورزی و طرح نیروی انسانی خود را نیز انجام دهند.
در رشته های پیراپزشکی پذیرش فقط از طریق کنکور سراسری انجام می شود و پذیرش بدون آزمون ندارد. اما در برخی موارد پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی نیز توسط دانشگاهها انجام می شود که شرایط خاصی دارد.

آیا پذیرش بدون کنکور پرستاری در انتخاب رشته دانشگاه آزاد وجود دارد؟

 

معمولا پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی مانند پرستاری بدون کنکور ، مامایی بدون کنکور و یا علوم آزمایشگاهی بدون کنکور در مقطع کاردانی انجام می شود و داوطلبان ورود به این دوره ها باید به این نکته توجه داشته باشند که پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی در مقطع کارشناسی انجام نمی شود و راه ورود به این رشته ها در مقطع کارشناسی فقط از طریق کنکور سراسری می باشد و پذیرش در دانشگاههای دارای نوبت روزانه و یا بین الملل و دانشگاه آزاد انجام می شود.

شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی مانند پرستاری بدون کنکور ، مامایی بدون کنکور و علوم آزمایشگاهی بدون کنکور

معمولا پذیرش در مقطع کاردانی رشته های بدون کنکور پیراپزشکی دارای شرایط مختلفی مانند شرط سنی و یا شرط عدم ورود به دانشگاه تا کنون می باشد. بدین معنی که فقط کسانی می توانند در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی پذیرفته شوند که تا کنون در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده باشند.



کسانی که قبلا در یکی از دوره های کاردانی و یا کارشناسی در یکی از دانشگاههای کشور پذیرفته شده باشند معمولا حق شرکت در رشته های بدون آزمون پیراپزشکی را نخواهند داشت.
یکی دیگر از نکاتی را که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند، این است که رشته های بدون کنکور پیراپزشکی بصورت نیمه متمرکز پذیرش را انجام می دهند یعنی از آنجایی که افراد زیادی دارای شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی هستند، دانشگاههای مربوطه از طریق انجام مصاحبه حضوری پذیرش را انجام می دهند. داوطلبانی که شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی را دارند بایستی بعد از ثبت نام در این دوره ها در مصاحبه علمی آن نیز شرکت نمایند.

 

رشته پرستاری بدون کنکور

برای مثال یکی از رشته هایی که دارای داوطلبان زیادی در پذیرش بدون کنکور است، پذیرش در رشته پرستاری بدون کنکور می باشد. پرستاری بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته پرستاری بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 پرستاری بدون کنکور دارای پذیرش نمی باشد. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته پرستاری بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته پرستاری بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در 2 یا سه دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش بدون کنکور پرستاری موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی پرستاری می باشد.

رشته مامایی بدون کنکور

رشته دیگر در پذیرش بدون کنکور نیمه متمرکز، پذیرش در رشته مامایی بدون کنکور می باشد. مامایی بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته مامایی بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته های پیراپزشکی هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 مامایی بدون کنکور فقط در دانشگاههای علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر که جزء مناطق محروم می باشند دارای این پذیرش بودند. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته مامایی بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته مامایی بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در چند دانشگاه محدود و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش مامایی بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی ماما می باشد.

رشته هوشبری بدون کنکور

پذیرش در رشته هوشبری بدون کنکور هم در لیست رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در مرحله تکمیل ظرفیت دیده می شود. هوشبری بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی بصورت محدود می باشد اما داوطلبان رشته هوشبری بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 هوشبری بدون کنکور فقط دارای پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می باشد. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته هوشبری بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته هوشبری بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در 2 یا سه دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش هوشبری بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی هوشبری می باشد.

رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور

یکی از رشته جذاب در رشته تجربی رشته علوم آزمایشگاهی است که همانند سایر رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش بدون کنکور در برخی سالها می باشد، پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور دارای محدودیت هایی است. علوم آزمایشگاهی بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 علوم آزمایشگاهی بدون کنکور دارای پذیرش تنها در دانشگاههای علوم پزشکی بم و تبریز بود . در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در چند دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش علوم آزمایشگاهی بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی متخصص علوم آزمایشگاهی است.

رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور

پذیرش در رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور نیز همانند سایر رشته های بدون کنکور پیراپزشکی است. تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که در سال 96 چندین داتشگاه علوم پزشکی مانند دانشگاههای علوم پزشکی ارتش، علوم پزشکی بقیه الله، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دارای پذیرش تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور بود. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته تکنیسین سلامت دهان بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در 2 یا سه دانشگاه و یا تعداد بیشتری از دانشگاهها پذیرش تکنیسن سلامت دهان بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی تکنیسین سلامت دهان می باشد.

رشته اتاق عمل بدون کنکور

یکی دیگر از رشته هایی که دارای داوطلبان زیادی در پذیرش بدون کنکور است، پذیرش در رشته اتاق عمل بدون کنکور می باشد. اتاق عمل بدون کنکور نیز همانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای پذیرش نیمه متمرکز در مقطع کاردانی می باشد اما داوطلبان رشته اتاق عمل بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 اتاق عمل بدون کنکور دارای پذیرش در دانشگاههای علوم پزشکی آبادان و ایرانشهر بوده است. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته اتاق عمل بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند. حتی متقاضیان رشته اتاق عمل بدون کنکور به این نکته هم توجه نمایند که در صورت موجود بودن ظرفیت پذیرش برای رشته اتاق عمل بدون کنکور، باز هم ممکن است تنها در چند دانشگاهها پذیرش اتاق عمل بدون کنکور موجود باشد که این ظرفیت بر اساس نیاز آن منطقه محروم به نیروی اتاق عمل می باشد.

پذیرش در رشته بهداشت بدون کنکور

رشته بهداشت بدون کنکور نیز یکی دیگر از رشته های دارای پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت رشته های نیمه متمرکز کاردانی است و در گرایش های بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط و بهداشت عمومی دارای پذیرش بهداشت بدون کنکور می باشد. اما داوطلبان رشته بهداشت بدون کنکور به این نکته توجه داشته باشند که تمام رشته ها هر ساله این پذیرش را ندارد و در برخی از سالها مانند سال 96 بهداشت بدون کنکور در گرایش های مختلف دارای پذیرش به این صورت بوده است که بهداشت بدون کنکور در گرایش بهداشت حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی بم، بهداشت بدون کنکور در گرایش بهداشت عمومی در دانشگاههای بم، زابل، زاهدان، ایرانشهر، کرمان، آبادان و لارستان و بهداشت بدون کنکور در گرایش بهداشت محیط در دانشگاه زابل دارای پذیرش بوده اند. در نتیجه در مرحله ثبت نام رشته های بدون کنکور و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در قسمت رشته های علوم پزشکی باید داوطلبان تمام رشته ها را به دقت مطالعه نمایند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 

دانشگاههای پذیرنده در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی چه دانشگاههایی هستند؟

دانشگاههایی که در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی پذیرش را انجام می دهند معمولا فقط دانشگاههای سراسری هستند و دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی و دیگر دانشگاههای غیر دولتی معمولا این پذیرش را ندارند. اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور خصوصا دانشگاههای علوم پزشکی مناطق محروم این نوع پذیرش را انجام می دهند و ظرفیت پذیرش در این دانشگاهها نیز بسیار کم است.

رشته های بدون کنکور پیراپزشکی شامل چه رشته هایی می شود؟

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور معمولا شامل رشته های بهداشت عمومی و حرفه ای، اتاق عمل، پرستاری، مامایی، هوشبری و ..... می شوند.
نکته قابل توجه دیگر این است که این نوع پذیرش هر ساله انجام نمی شود و داوطلبان حتما به پذیرش از طریق کنکور سراسری در این رشته ها توجه داشته باشند. چون اولا این نوع از رشته ها فقط در مقطع کاردانی پذیرش میکنند، ثانیا پذیرش آن هر ساله نبوده و بصورت نیمه متمرکز انجام می شوند.
اطلاعیه پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور و یا پرستاری بدون کنکور و مامایی بدون کنکور توسط سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می شود.
متقاضیان ثبت نام در رشته های بدون کنکور پزشکی و پیراپزشکی و یا پرستاری بدون کنکور و مامایی بدون کنکور دانشگاه های مختلف می توانند از طریق برقراری تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از پذیرش در رشته های پرستاری بدون کنکور و مامایی بدون کنکور مطلع شوند و زمان پذیرش آنها و همچنین شرایط دانشگاههای مختلف را برای پذیرش جویا شوند.
  • ۹۷/۰۱/۳۱
  • همراه تحصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی