همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

  • ۰
  • ۰

ارشد پزشکی

مطلب زیر در مورد شرایط شرکت در کنکور ارشد پزشکی و معرفی رشته های ارشد علوم پزشکی در کنکور وزارت بهداشت می باشد.

 

کارشناسی ارشد پزشکی

یکی از آزمون هایی که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود کارشناسی ارشد پزشکی است که با نام کنکور وزارت بهداشت نیز معروف است. کنکور ارشد پزشکی یا همان کنکور وزارت بهداشت در مقطع ارشد هر ساله در تاریخ تیر ماه برگزار می شود. 

کنکور ارشد پزشکی دارای تفاوت هایی با کنکور ارشد وزارت علوم می باشد که از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنکور ارشد پزشکی توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور برگزار می شود در حالیکه کنکور وزارت علوم همانطور که از نامش پیداست توسط وزارت علوم
  • کنکور ارشد وزارت بهداشت در زمان متفاوتی برگزار می شود و تاریخ برگزاری آن در تیر ماه است در صورتی که تاریخ برگزاری کنکور ارشد وزارت علوم در اردیبهشت ماه می باشد.
  • در کنکور ارشد پزشکی منابع مطالعاتی برای آزمون از سوی وزارت بهداشت معرفی می شوند اما در کنکور وزارت علوم منابع خاصی معرفی نمی شود و داوطلبان بر اساس تجربه نفرات برتر آزمون های ارشد سال قبل به مطالعه منابع می پردازند.
  • کنکور ارشد پزشکی دارای رقابت شدیدتری نسبت به کنکور ارشد وزارت علوم است و دلیل آن توجه بیشتر داوطلبان به رشته های ارشد علوم پزشکی است. 

 

علاوه بر تفاوت هایی که در متن بالا به آن اشاره شد، کنکور وزارت بهداشت دارای مزایای بیشتری نسبت به کنکور وزارت علوم نیز می باشد. از جمله این تفاوت ها می توان به برتری بودجه های تحقیقاتی در رشته ارشد پزشکی در مقایسه با ارشد وزارت علوم اشاره کرد. معمولا در رشته های ارشد علوم پزشکی دانشجویان می توانند از امکانات بیشتری برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود استفاده نمایند. اما در کنکور ارشد وزارت علوم معمولا مشکلات بیشتری در ارتباط با انجام پروژه های تحقیقاتی وجود دارد.

برای رفتن به خارج از کشور ارشد پزشکی بهتر است یا ارشد وزارت علوم؟

در پایخ به این سوال بایستی موارد زیادی را بررسی کنیم. یکی از مهمترین موارد برای متقاضیان تحصیل در رشته های ارشد علوم پزشکی در خارج از کشور موضوع تعهد به خدمت در داخل کشور می باشد. کسانی که می خواهند برای تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور بروند بایستی مدارک تحصیلی خود را آزاد سازند. با توجه به اینکه تعهد خدمت در رشته های ارشد وزارت بهداشت سنگین تر از رشته های وزارت علومی است، لذا کسانی که در رشته های ارشد پزشکی فارغ التحصیل شده باشند برای آزادسازی مدارک تحصیلی خود بایستی هزینه بیشتری را متقبل شوند. در نتیج اگر کسانی تمایل به تحصیل در خارج از کشور را دارد زیاد تفاوتی ندارد که در کدام گروه شرکت نماید اما برای رفتن فیلد تحقیقاتی و مقاله های چاپ شده اهمیت بیشتری را پیدا می کنند.

برای شرکت در رشته های ارشد پزشکی باید چکار کنیم؟

به منظور شرکت در رشته های ارشد علوم پزشکی داوطلبان بایستی ابتدا به وبسایت سازمان سنجش پزشکی کشور به نشانی www.sanjeshp.irمراجعه نمایند و در قسمت کارشناسی ارشد دفترچه راهنمای ثبت نام ارشد پزشکی را مطالعه کنند. در دفترچه راهنمای ثبت نام رشته های ارشد علوم پزشکی داوطلبان می توانند لیست رشته های مجاز به شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت را همراه با منابع پیشنهادی وزارت بهداشت و همچنین نام دروس و ضرایب دروس را در کنکور ارشد علوم پزشکی ملاحظه نمایند.

منظور از لیست رشته های مجاز در کنکور ارشد پزشکی چیست؟

بر خلاف کنکور وزارت علوم که داوطلبان از هر رشته ای می توانند وارد هر رشته دیگری شوند، در کنکور وزارت بهداشت برای ورود به رشته های مختلف محدودیت وجود دارد و تنها بعضی از رشته ها اجازه شرکت در یک رشته خاص را دارند. برای مثال کسی که بخواهد در کنکور ارشد وزارت بهداشت در رشته ژنتیک انسانی شرکت نماید فقط باید دارای مدرک کارشناسی از یکی از رشته های زیر باشد تا بتواند در آزمون ارشد پزشکی درارشد رشته ژنتیک انسانی شرکت کند.

کارشناسی زیست شناسی در کلیه گرایشها- بیوتکنولوژی گرایش صنعتی-ویروس شناسی-انگل شناسی پزشکی- ژنتیک- بیوشیمی- ایمنی شناسی- میکروب شناسی- تغذیه- علوم آزمایشگاهی- مامائی- دکترای عمومی گروه پزشکی- دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی و دکترای حرفه ای دامپزشکی

 


بعد از اینکه لیست رشته های مجاز به شرکت در آزمون ارشد علوم پزشکی را بررسی کردید بایستی دروس و ضرایب را نیز در هر رشته بررسی نمایید. در کنار توجه به دروس و ضرایب در کنکور وزارت بهداشت باید لیست منابع معرفی شده برای کنکور وزارت بهداشت را نیز به دقت بررسی نمایید و مطالعه خود را بر اساس این منابع معرفی شده انجام دهید.

در نهایت برای موفقیت در آزمون ارشد پزشکی داوطلبان می توانند با تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از راهکارهای موفقیت در آزمون ارشد علوم پزشکی و کنکور وزارت بهداشت مطلع شوند. در این مرکز علاوه بر مشاوره تخصصی در کلیه دروس توسط رتبه های برتر ، جزوات کمک آموزشی استانداردی نیز که توسط اساتید سطح اول در حوزه کنکور ارشد وزارت بهداشت نگارش شده اند نیز آماده تحویل به داوطلبان می باشد.

  • ۹۷/۰۲/۱۵
  • همراه تحصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی