همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

  • ۰
  • ۰

دفترچه انتخاب رشته ارشد

روش گزینش بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد

در دفترچه انتخاب رشته ارشد گزینش دانشجو در هر یک از رشته های امتحانی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته از بین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته می باشند، با توجه به نمره کل اکتسابی و اولویت کد رشته های انتخابی و نتیجه بررسی صلاحیت های عمومی مطابق ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

گزینش نهایی در کلیه رشته های تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته ارشد براساس 80 % نمره آزمون کتبی حاصل از تراز نمرات دروس در هر گرایش با توجه به ضرایب مربوط و 20 % معدل تراز شده انجام می گیرد. که این معدل تراز شده بر اساس نوع دانشگاه و رتبه آن ضریبی است که در معدل اعمال می شود.

 

انتخاب رشته ارشد

بورسیه و رشته های دارای شرایط خاص در دفترچه انتخاب رشته ارشد

متقاضیان بورسیه وزارتخانه ها، سازمان ها و یا مؤسسات آموزش عالی دارای شرایط خاص در هر یک از کد رشته های تحصیلی ، باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد و احراز حد نصاب نمره علمی لازم ، واجد شرایط و ضوابط اختصاصی وزارتخانه و یا سازمان و یا ارگان بورس دهنده و یا مؤسسه آموزش عالی دارای شرایط خاص نیز باشند.

در هر یک از کدرشته محل های انتخابی در دفترچه انتخاب رشته ارشد ، بر اساس ظرفیت پذیرش دانشجوی بورسیه ارگان های مختلف و مؤسسا ت آموزش عالی دارای شرایط خاص ، با توجه به نمرات امتحانی در هر یک از کد رشته های انتخابی (حداکثر 2 کد رشته محل) ، فهرست اسامی معرفی شدگان در اینگونه کد رشته ها تا چند برابر ظرفیت به منظور شرکت در مصاحبه ، معاینه و سایر مراحل گزینش استخراج وتقریبا در هفته دوم تیرماه سال جاری سایت سازمان درج خواهد شد.

طبق دفترچه انتخاب رشته ارشد انتخاب کد رشته محل های تحصیلی دانشگاه های امام صادق و شاهد، از شرط محدودیت انتخاب دو کد محل بورسیه و یا دارای شرایط خاص مستثنی میباشد.

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به هیچیک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، بورس تحصیلی اعطاء نمی نماید.

شیوه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در دفترچه انتخاب رشته ارشد

شیوه آموزشی و پژوهشی در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

شیوه آموزشی و پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه می باشد. این شیوه تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می گرفت.

شیوه آموزش محور در دفترچه انتخاب رشته ارشد

تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده که گذراندن حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار الزامی است و در سایر موارد عیناً مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می باشد. طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر 2 سال مشتمل بر 4 نیمسال تحصیلی است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و در هر صورت مدت دوره در هر دو شیوه نباید از 5/2 سال تجاوز کند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران در دفترچه انتخاب رشته ارشد :

با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن، گزینش داوطلبان براساس این قانون صورت می گیرد. بر اساس این قانون 25 % از ظرفیت پذیرش به رزمندگان و ایثارگران انقلاب اسلامی، به شرط کسب حدنصاب علمی حداقل 70 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد است .

گزینش اتباع خارجی در دفترچه انتخاب رشته ارشد

کلیه اتباع غیرایرانی پذیرفته شده آزمون های کارشناسی ارشد در دوره های روزانه، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیات امنای دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا 80 % شهریه دوره های نوبت دوم می باشند.

شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دفترچه انتخاب رشته ارشد

به شرط کسب حدنصاب علمی حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل از این آیین نامه می توانند استفاده نمایند.

– برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی. – دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان. – رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، با مشارکت حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه. – دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناس ی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال دانش آموخته شده است.

– دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناس ی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

نکات مهم در دفترچه انتخاب رشته ارشد

1- سازمان سنجش موظف است حداکثر معادل 10 درصد در هر کدرشته محل تحصیلی دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط آیین نامه استعداد درخشان اختصاص دهد.

2- تاکید می شود حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته هشت نیمسال و برای دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال می باشد. ضمناً به لحاظ میانگین کل، داوطلب باید حائز بالاترین میانگین در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی موسسه محل تحصیل خود باشد.

3- دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظفند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین فارغ التحصیلان رتبه اول کلیه رشته های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر تا یکسال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نمایند. افراد مشمول این آیین نامه مجازند حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی و صرفاً برای یک بار از تسهیلات آن بهره مند شوند.

4- دانشجویان مقطع کارشناسی در کلیه دوره ها چنانچه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور وارد دور ه های فوق شده باشند،می توانند از تسهیلات رتبه اولی بهره مند شوند.

5- دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی غیر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

6- آن دسته از دانشجویان رتبه اول دوره کارشناسی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نیستند، نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

7- هر یک از فارغ التحصیلان رتبه اول، در گزینش نهایی ابتدا در هر یک از اولویت های انتخابی با سهمیه ثبت نامی و در صورت عدم قبولی، در امتیاز رتبه اول گزینش می شوند . بدیهی است چنانچه داوطلبی در اولویت اول در سهمیه ثبت نامی پذیرفته نشود و با امتیاز رتبه اول پذیرفته شود، اولویتهای بعدی او بررسی نخواهد

8- افرادی که با توجه به امتیاز رتبه اول پذیرفته نشوند، ادامه تحصیل آنان همانند سایر داوطلبان و از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات بعد میسر خواهد بود.

افراد علاقه مند به شرکت در گزینش رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

در این ردیف، برای آن دسته از داوطلبانی که علاقه مندی خود را به رشته های تحصیلی در دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی به هنگام ثبت نام در تقاضانامه اینترنتی اعلام نموده اند، کلمه درج شده است خیر و برای سایر داوطلبان کلمه بلی .

معدل مؤثر در دفترچه انتخاب رشته ارشد

در این ردیف، بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی، با توجه به اختلاف سطح علمی دانشگاه ها، معدل داوطلبان بر اساس رشته، دانشگاه و نمره علمی تراز شده است و به عنوان معدل مؤثر درج شده است. نمره های خام هر درس به صورت درصدی درج گردیده و این نمرات در هر درس نشانگر آن است که داوطلب چند درصد از نمره یک آزمون را بدست آورده است.

کدرشته های امتحانی دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین بالای جداول کدرشته محل های تحصیلی، در دفترچه انتخاب رشته ارشد درج شده است. نمره کل بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد عبارت است از نمره کل داوطلب بر اساس 80 % نمره علمی حاصل از آزمون اختصاصی که با ضرایب مربوط برای هر کد ضریب در رشته هایی که دارای چند گرایش می باشند محاسبه شده و 20 % معدل مؤثر مقطع کارشناسی اعمال شده است .

رتبه کل داوطلب بدون سهمیه در دفترچه انتخاب رشته ارشد در این ستون، رتبه داوطلب در بین کلیه شرکت کنندگان رشته امتحانی در هر کدضریب، بدون در نظر گرفتن سهمیه درج گردیده است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در رشته های دوره روزانه در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

در این ستون، آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه درج گردیده است.

رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیرروزانه در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

در این ستون، رتبه داوطلب در سهمیه و در بین علاقمندان به رشته های تحصیلی غیرروزانه، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه مربوط درج گردیده است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیرروزانه در دفترچه انتخاب رشته ارشد

در این ستون، آخرین رتبه مجاز برای رشته های تحصیلی غیرروزانه، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه مربوط درج گردیده است.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد آن دسته از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که علاقمند به انتخاب رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی هستند ، می بایست پس از اعلام نتایج اولیه آزمون به سایت azmoon.org مراجعه نمایند و بر اساس کد دسترسی که در کارنامه آنها درج شده است اقدام به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد نمایند.

انتخاب رشته ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

فرم اینترنتی انتخاب رشته های تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته ارشد:

دوره های روزانه و یا دوره های غیرروزانه مجاز به انتخاب رشته می باشند، قابل رؤیت می باشد ، لذا داوطلبان لازم است برای ورود به سایت انتخاب رشته از دو روش ورود شماره پرونده و کدپیگیری ثبت نام. شماره پرونده، شماره داوطلب و کد ملی، نسبت به ثبت کدرشته محل های انتخابی و تکمیل فرم مذکور، اقدام نمایند.

منظور از دوره های غیرروزانه ؛ دوره های نوبت دوم یا شبانه، مجازی، پردیس خودگردان، مشترک و دانشگاه پیام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی می باشد.

تذکرات مهم:

1- نظر به اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در حیطه وظایف سازمان سنجش آموزش کشور نبوده و هیچگونه اقدامی نیز از سوی این سازمان میسر نمی باشد به داوطلبان تأکید می گردد به هنگام انتخاب رشته خود دقت لازم را بعمل آورند.

2- به داوطلبان توصیه می گردد قبل از اقدام به انتخاب رشته های تحصیلی در اینترنت، کد رشته محل های انتخابی خود را به ترتیب علاقه مرتب نمایند.

3- رعایت شرایط و ضوابط در رشته هایی که دارای شرایط و ضوابط خاصی بوده و این شرایط در دفترچه های راهنما و یا اطلاعیه های این سازمان به اطلاع داوطلبان رسیده است، به عهده داوطلبان می باشد و چنانچه داوطلبان فاقد شرایط، نسبت به انتخاب اینگونه رشته ها مبادرت نموده و در آنها قبول شوند، کلیه تبعات ناشی از آن صرفاً متوجه خود این داوطلبان بوده و مسئولیتی به عهده این سازمان نخواهد بود.

4- کد محل های انتخابی مندرج در فرم انتخاب رشته های تحصیلی اینترنتی پس از تکمیل و تأیید نهایی و اتمام مهلت ویرایش به هیچ عنوان قابل تغییر و یا تعویض نیست.

  • ۹۷/۰۲/۲۰
  • همراه تحصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی